nuffnang ads

Tuesday, January 11, 2011

ANWAR IBRAHIM DAN CHUA SOI LEK KATA INTERLOK BUKAN NOVEL RASIS; MURUGIAH BACA IKUT TINGKAP MANA?

SEORANG Melayu bernama Anwar Ibrahim kata, novel Interlok tiada unsur-unsur rasis. Seorang Cina bernama Chua Soi Lek kata, novel Interlok bukan novel rasis. Peliknya seorang India bernama T Murugiah boleh menilai novel Interlok karya Sasterawan Negara, Datuk Abdullah Hussain, sebagai novel yang rasis. Dan seorang lagi India bernama A Vaitilhinggam lebih keras nadanya. Kata Vaitilhinggam, novel itu akan dibakar jika kerajaan terus menjadikannya sebagai teks wajib bagi pelajar tingkatan lima.

Soalan kita kepada Murugiah dan Vitilhinggam ialah, mereka  baca novel itu dari tingkap mana? Dari pintu emosi atau dari jeriji perkauman?

Demikian neraca kalau boleh kita timbang cara fikir mereka yang amat berbahaya! Melihat sekali belum tentu benar. Malah adakalanya melihat berpuluh kali belum tentu betul, kalau melihat itu hanya yang tersurat, tetapi tidak merenung apa yang tersirat. Apatah lagi kalau tidak membacanya sehingga khatam dan faham!

Bagaimanapun, kemusnahan hati telah berlaku. Novel dan gambar sasterawan negara telah dibakar. Maknanya novel itu, penulis novel itu dan manusia yang sesekutu dengannya telah dihina!

Pesan kita kepada pemimpin kaum. Jangan tersilap memetik api. Padahnya amat buruk jika semua ini bertolak daripada percubaan untuk meraih merit demi kepentingan dan agenda tertentu, termasuk politik.

Ingatlah. Novel tetap novel yang ditulis dari suara hati. Ia adalah lukisan hidup yang dirakam tanpa sebarang kepentingan kecuali, menjulang nilai dan estetika sasteranya untuk ditatap oleh manusia sejagat. Tolonglah! Jangan politik dan polemikkan lagi Interlok. Ia digarap dari buah minda manusia sastera yang tak perlu berbohong untuk menceritakan semula lumrah kehidupan kita, dulu, kini dan masa depan!

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10