nuffnang ads

Tuesday, August 31, 2010

SELAMAT ULANG TAHUN KEMERDEKAAN KE 53. AWAS ANAK MUDA. JANGAN TERBABAS!

DUM. DAM, DUM, DAM. Bunyi mercun dari merata arah kedengaran menerjah ruang angkasa dalam kegelapan malam sempena menyambut Hari Kemerdekaan ke 53.

Inilah budaya yang kita amalkan sejak kali pertama merdeka. Dentuman mercun, meriam (termasuk meriam buluh) dan upacara melepaskan bunga dari api mewarnai kemeriahan dan kegembiraan menyambut ulang tahun kemerdekaan ini.

Dulu mercun dan meriam kita beli dari kilang haram bernama Bright Sparkles di Sungai Buloh Selangor, tetapi selepas 20 tahun kilang itu musnah dalam letupan yang mengorbankan 21 nyawa dan mencederakan 83 yang lain, kita ada cara tersendiri mendapatkan mercun dan bunga api. Beli dari China, masuk ikut Thailand. Kemudian agih-agihkan sesama sendiri. Hebat cara kita mendapatkan alat untuk menambah kemeriahan sempena apa sahaja majlis keraian di negara ini.

Sebelum terlupa. Malam ini juga bukan malam meraikan kemerdekaan semata-mata. Malam ini adalah malam paling bermakna bagi sesetengah daripada kita. Malam ini malam menabur benih seperti malam yang sama pada tarikh yang sama, tahun-tahun sebelumnya. Malam yang meninggalkan seribu kenangan paling pahit bagi anak-anak gadis yang lupa diri. Selepas sembilan bulan dari malam ini, akan bertambahlah indeks pembuangan bayi di seluruh negara.

Maka awaslah. Insaflah. Malam ini bersamalah kita menghindarkan perbuatan keji seperti dilakukan tahun-tahun sebelum ini. Di seluruh Selangor malam ini, semua hotel dan rumah tumpangan akan didatangi penguatkuasa agama. Awaslah, khususnya anak-anak muda. Terlajak perahu boleh diundur terlajak kata boleh memohon maaf, tetapi terlajak yang itu akan membuat kita menyesal sepanjang hayat!

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10