nuffnang ads

Monday, August 30, 2010

KETUA POLIS INDONESIA MULA BERTINDAK KES RUSUHAN: KETUA POLIS MEDAN DAN SEMARANG DITUKARKAN SERTA-MERTA!!

AKHIRNYA kerajaan Indonesia mengakui tindakan ganas tiga kumpulan pelampau yang sering merusuh dan menunjuk perasaan di negara itu selama ini, iaitu Forum Persaudaraan Betawi (FBR), Barisan Muda Betawi dan Barisan Perlindungan Islam (FPI) bukan sahaja menggangu kepentingan negara jiran, tetapi juga menjejaskan keselamatan dalam negara itu sendiri.

Hari ini, selepas berdiam selama seminggu, Ketua Polis Indonesia, Jeneral Bambang Hendarso Danuri, membuat pengumuman mengejutkan dengan menukarkan serta-merta dua ketua polis Medan dan Semarang, berikutan gagal menangani rusuhan dan jenayah yang dilakukan oleh kumpulann pelampau berkenaan.

Dalam kes penukaran Ketua Polis Medan, Senior Commisioner Imam Margono, menurut Bambang  terpaksa dilakukan berikutan kegagalan Imam menangani kes rusuhan dan serangan ke atas bank milik Malaysia, CIMB Niaga Bhd di Sumatera Utara minggu lalu.

Dalam kejadian itu, perusuh dan penjenayah melarikan berjuta-juta rupiah milik bank berkenaan yang turut menyaksikan seorang polis Indonesia terbunuh, manakala dua pengawal keselamatan cedera parah. Imam digantikan oleh Senior Commisioner Tagar Sinaga.

Pertukaran di Semarang pula membabitkan ketua polis yang baru 20 bulan bertugas, Inspektor General Bambangg Riatmodjo digantikan oleh Inspektor Jeneral Adward Aritong.

Pada masa yang sama, Bambang turut bertemu pengamal undang-undang dan pembuat dasar utama negara itu petang tadi, bagi menentukan tindakan keras yang mesti diambil ke atas tiga kumpulan pelampau yang dimaksudkan. Ini kerana daripada laporan diperolehi, polis Indonesia menerima 107 laporan mengenai kegiatan merusuh dan melampau dilakukan kumpulan itu di beberapa tempat di negara itu sejak 2007.

Antara perbuatan melampau kumpulan itu ialah merusuh di depan Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta dengan bertindak, memijak, membakar bendera dan membaling najis manusia. Langkah tegas yang diambil Ketua Polis Indonesia itu juga dikatakan bertujuan menyakinkan negara lain, terutama Malaysia bahawa Indonesia tidak akan berkompromi dengan perbuatan perusuh yang melampau di negara itu.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10