nuffnang ads

Monday, August 30, 2010

NAZRI AZIZ BIDAS SIKAP PEMIMPIN KOMPONEN BARISAN NASIONAL

AHLI Majlis Tertinggi Umno, Datuk Nazri Aziz, semalam tanpa berselindung mengakui sikap cauvinis sesetengah pemimpin komponen Barisan Nasional (BN), menjadi penyumbang utama kepada penolakan terang-terang rakyat kepada parti itu sejak kebelakangan ini.

Sikap cauvinis ini terlalu ketara pada segelintir pemimpin parti komponen BN, kononnya untuk menjaga hati komuniti dan bangsa yang diwakilinya tanpa menyedari perbuatan itu mengundang kebencian komuniti atau bangsa lain, menyebabkan BN semakin ditolak.

Beliau mendedahkan perkara ini kepada akhbar talian rasional yang tidak berpihak, THE MALAYSIAN INSIDER dengan mengakui sememangnya keyakinan rakyat kepada BN sememangnya menurun, terutama jika dilihat pada kaji selidik yang dilakukan Merdeka Center baru-baru ini.

Dalam kaji selidik melibatkan 1,000 responden yang juga pengundi berdaftar, didapati 45 peratus orang Melayu tidak berpuas hati dengan Umno manakala yang berpuas hati pula hanya 44 peratus.

Bagaimanapun, keadaan yang lebih buruk pula dikesan melibatkan pengundi keturunan Cina apabila hanya 12 peratus sahaja menyokong manakala 55 peratus tidak menyokong atau tidak berpuas hati.

"Saya salahkan pemimpin. Sesetengahnya adalah menteri dalam kerajaan, tetapi gaya kepimpinan mereka tidak ubah seperti pemimpin komuniti atau bangsa tertentu sahaja. Sikap mereka tidak langsung mencerminkan ketokohan sebagai pemimpin peringkat negara" katanya.

Nazri juga membidas sikap sesetengah pemimpin UMNO yang mahu bersaing dengan PAS dalam memperjuangkan nilai-nilai Islam, demi untuk meraih lebih banyak sokongan orang Melayu tanpa menyedari realiti bahawa penyokong PAS tetap penyokong PAS yang tidak akan berganjak atau beralih sokongan mereka.

Malah menyedari kelemahan begitu ketara dalam sikap pemimpin dalam BN pada hari ini, Nazri tidak menolak kemungkinan BN akan berdepan masa depan yang sukar jika tiada usaha dilakukan untuk memperbaiki keadaan.

Katanya, sebagus atau sepopular mana sekalipun Najib (PM), jika pemimpin lain tidak mendapat sokongan rakyat, BN atau Umno pasti sukar meraih kemenangan.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10