nuffnang ads

Wednesday, August 4, 2010

KELUARGA RAZAK, MAHATHIR DAN HUSSEIN SAHAJAKAH MAMPU JADI PEMIMPIN NEGARA?

KENAPA pemimpin kita gagal meletakkan negara pada tempat yang sepatutnya selepas lebih 50 tahun memerintah negara?

Saya percaya antara sebabnya ialah pemimpin dari keluarga yang sama sahaja diberi peluang untuk memerintah. Sebagai contoh keluarga Razak. Jika Tun Razak boleh menjadi perdana menteri, tidak semesti anaknya Najib juga boleh menjadi perdana menteri. Begitu juga keluarga Hussein Onn. Kalau Tun Hussein boleh menjadi menteri dan perdana menteri, itu tidak semestinya anak beliau Hishamudin juga boleh menjadi menteri. Kita melihat UMNO telah menutup peluang kepada orang lain untuk memimpin negara dengan hanya menumpukan kepimpinan negara kepada waris-waris mereka sahaja.

Begitu juga keluarga Mahahthir. Apakah tidak ada orang lain selain anaknya, Mukhriz menjadi pemimpin untuk bergabung dengan kabinet yang ada.

Hal ini telah lama diperhatikan oleh rakyat tetapi oleh sebab ketakutan dan dibelenggu oleh rasa taksub keterlaluan, maka kebanyakan pemimpin utama dan penting dalam negara diwarisi daripada keluarga pemimpin yang dulu-dulu. Mewarisi keluarga dalam tampuk kepimpinan mungkin tidak menimbulkan masalah jika ia hanya melibatkan ;parti, tetapi jika melibatkan teraju negara, ia mesti diperhalusi mulai sekarang. Pengadil yang sesuai menilai masalah ini adalah rakyat jelata!

Apakah dari sejumlah 27 juta rakyat negara ini, tidak ada orang lain yang boleh memimpin atau menerajui negara kecuali keluarga Hussein, Razak dan Mahahthir sahaja yang mendapat peluang?

Perkara ini mungkin dipandang ringan, terutama di kalangan ahli UMNO, tetapi untuk jangka panjang ia dipercayai boleh menyebabkan negara kita tidak mampu bergerak ke depan dengan lebih laju dan lancar seperti diharapkan rakyat.

Fikir-fikirkanlah wahai rakyat secara terbuka dengan hati lapang dan fikiran tenang!

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10