nuffnang ads

Tuesday, July 27, 2010

SELANGOR SEDIA RM15 JUTA UNTUK SEBAR MAKLUMAT.

Apabila kerajaan Selangor mengumumkan peruntukan RM15 juta dalam bajet 2011 bagi menyokong segala kerja penyampaian maklumat agar dapat disampaikan dengan lebih tepat kepada rakyat negeri itu, mencanak macam roket ada orang tak setuju. Termasuklah Khairy menantu Tun Abdullah yang menghantar sms kepada The Star atas maksud lebih kurang begini: Saya fikir kerajaan negeri telah salah menentukan keutamaan.  Maksud Khairy peruntukan itu bukankah lebih baik disalurkan untuk pembangunan dan membantu rakyat miskin di seluruh Selangor.

Tak apalah juga dengan saranan KJ dan pandangannya itu. Nampak ada sedikit jujur di dalam kata-katanya. Sekarang tunggu pula dari mulut Khir dan Noh. Fuhhh...rasa-rasa macam isu pasir juga agaknya. Tak pun masing-masing terdiam sejenak berfikir berkali-kali untuk mengulas. Manalah tahu, takut batu dibaling ke dinding melantun ke muka sendiri.

Sebenarnya peruntukan RM15 juta itu hanyalah sebesar ibu jari berbanding sedulang peruntukan yang telah dibelanjakan oleh kerajaan pusat bagi tujuan yang sama selama ini. Tanpa mahu menyebut dakwaan atau mengheret isu berkaitan Apco, elok kita buka mata berapa banyak kerajaan pusat telah menghabiskan duit untuk iklan IMalaysia, iklan PLKN, iklan banci penduduk, iklan pelbagai rancangan berkaitan dasar kerajaan yang disiarkan oleh agensi baris depannya seperti RTM, Bernama dan Finas. Itu belum dicampur bajet untuk siaran akhbar dan kerja-kerja berkaitan perhubungan awam dan media melibatkan kerajaan dan negara luar. Fuhhh...tak terkira beb dan nampak di sini Selangor lebih telus kerana sanggup secara jelas memaklumkan peruntukan bagi tujuan itu. Malah Selangor yang tidak mempunyai bajet defisit berbanding negeri-negeri di bawah tadbiran BN mahu menggunakan peruntukan itu secara terbaik agar memberi nilai pulangan yang baik juga untuk pentadbiran negeri itu.

Kini apa lagi yang mahu dipersoalkan pemimpin politik BN apabila mendengar peruntukan RM15 juta yang diumumkan kerajaan negeri? Adakah itu pembaziran? Adakah itu tidak perlu sedangkan pada masa yang sama, media mana yang sanggup menyalurkan maklumat tepat dasar kerajaan negeri berkenaan Tabung Warian Anak Selangor (TAWAS), dasar bekalan air percuma dan Skim Mesra Usia Emas? Bercakaplah secara jujur, kesemua dasar itu untuk kebaikan rakyat. Tapi media mana sanggup menguar-uarkannya secara meluas kecuali lebih ke arah memetik pandangan politik parti BN yang tentunya menjurus ke arah memperlekeh dan memperleceh! Tahniah Selangor. Dulu-dulu tak ada media, orang sanggup tulis atas batu dan dinding gua. Akhirnya sampai juga maklumat.

DEBUS DEBUS SINGA LAUT MEMBELAH OMBAK: Kalau ada insentif kerajaan negeri untuk blog yang menyumbang, bagus juga kan. Tentu boleh bayar yuran internet.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10