nuffnang ads

Wednesday, July 28, 2010

KITA DI DALAM BERITA

Pelaburan Terus Asing (FDI) ke negara ini dilaporkan telah menurun sebanyak 81 peratus. Dalam bahasa ekonomi yang paling mudah mudah, ini bermakna pelabur semakin kurang datang melabur ke negara ini. Kemudian ada berita melaporkan 332 koperasi gulung tikar dan dibatalkan pendaftarannya sejak 2006 sehingga sekarang.
Berita lain pula memetik, Persatuan Perkhidmatan Kawalan Keselamatan Malaysia (PPKKM) kini berada di dalam dilema ekoran 415 ahlinya tidak dapat bersatu dalam menangani cadangan pelarasan gaji baru pengawal keselamatan. seperti disarankan oleh kerajaan. Akibat persaingan sengit dalam perniagaan persatuan itu mendakwa, ada di antara harga kontrak terpaksa diturunkan. Ini mengakibatkan keuntungan diperolehi semakin mengecil dan menyebabkan kebanyakan syarikat tidak mampu membayar gaji pengawal keselamatan mengikut kadar yang dicadangkan kerajaan.

Sementara itu dalam satu laporan lain, Ketua Dua Gapena, Prof Datuk Dr Abdul Latif Bakar dipetik berkata, rakyat Malaysia sepatutnya sentiasa yakin dengan kebolehan menggunakan Bahasa Malaysia sebagai bahasa komunikasi. Namun Felo Penyelidik Utama ATMA, Prof Dr Teo Kok Seong pula memberitahu, belia dan remaja bukan Melayu kini dilihat kurang fasih bertutur dalam bahasa Melayu. Remaja bukan Melayu juga katanya lebih gemar menggunakan Bahasa Inggeris dan paling menyedihkan ada di antara mereka juga dikatakan langsung tidak boleh bertutur dalam Bahasa Melayu sepenuhnya.
Kementerian Datuk Seri Shahrizat Jalil pula mendedahkan terdapat 1,544 rakyat miskin tegar dan miskin di Johor yang dikatakan boleh mendapat manfaat menerusi program 1Azam di bawah NKRA Bagi Meningkatkan Taraf Hidup Isi Rumah Berpendapatan Rendah. Dalam kata-kata yang mudah, kementerian itu mengakui memang masih ramai penduduk miskin berada di Johor.

Dalam petikan berita yang lain juga, Pengerusi Persatuan Melayu Pulau Pinang (Pemenang) Datuk Seri Yusuf Latif, dipetik menggesa kerajaan memansuhkan PLKN kerana mendakwa program itu telah gagal mencapai objektif asalnya. Pada masa yang sama tentu kita juga bimbang peruntukan RM500 juta setahun bagi membiayai program itu tidak berbaloi dan sekaligus boleh dianggap sebagai salah satu bentuk pembaziran yang nyata.
Semalam juga, akhbar memetik kata-kata Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria, bahawa menggelar seseorang dengan panggilan yang tidak digemari boleh mengakibatkan seseorang itu berdosa dan termasuk dalam golongan mereka yang fasik.

DEBUS DEBUS SINGA LAUT MEMBELAH OMBAK: Keliru dengan caca marba ini.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10