nuffnang ads

Tuesday, June 15, 2010

Pelajaran Sepanjang Hayat – SPM dan selanjutnya

Pelajaran Sepanjang Hayat – SPM dan selanjutnya

Tiada kesalahan andainya pemegang SPM yang berusia 35 tahun ke atas diberi peluang menduduki satu ujian khas bertaraf diploma (mungkin dikenali Diploma Pengajian Malaysia).

Menerusi kaedah ini, pemegang SPM hanya perlu belajar sendiri berdasarkan subjek yang ditentukan oleh kerajaan, misalnya hanya 5 subjek dan peperiksaan ini diadakan setahun sekali. Pemegang SPM di seluruh negara yang memenuhi kriteria akan menduduki peperiksaan ini di semua sekolah terpilih. Syarat-syarat asas yang mungkin boleh dikenakan ialah pengalaman kerja dalam pelbagai bidang sekurang-kurangnya 8 tahun.

Apabila lulus, mereka akan dianugerakan Diploma Pengajian Malaysia oleh Kementerian Pengajian Tinggi atau kolej universiti yang diiktiraf atau diwakilkan.

Sehinga kini, kursus luar kampus, pengajian diploma eksekutif dan kursus berterusan lain lebih bersifat akademik tetapi diploma yang dicadangkan ini boleh menjurus kepada bukan sahaja kemahiran kerja, tetapi bertujuan meningkatkan kemahiran pengetahuan rakyat tentang perpaduan, sejarah dan sosio-budaya.

Dengan adanya peluang begini mungkin peratusan mereka memiliki diploma akan meningkat dan peratusan pemegang SPM akan berkurangan. Mungkin kaedah ini boleh diteruskan sehingga ke tahap ijazah tetapi memerlukan calon menyiapkan tesis dan menduduki ujian khas berkaitan bidang pekerjaan mereka. Andai mereka terbabit dalam pekerjaan perkhidmatan, ujian mesti menggunakan semua perkara berkaitan perkhidmatan. Begitu juga jika terbabit dalam bidang kejuruteraan, ujian peringkat ijazah mesti berkaitan kejuruteraan.

Namun ini memerlukan kerjasama pelbagai pihak. salam.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10