nuffnang ads

Wednesday, June 16, 2010

JANGAN SERIK

Selalu benar kerana duit, manusia kehilangan kawan. Duit selalu menjahanamkan persahabatan. Duit juga membataskan darjat dua manusia yang asalnya serupa. Begitu juga halnya kuasa. Ketika kita ada duit, kepentingan atau kuasa, semua orang yang datang berbondong-bondong tidak malu-malu mengaku kawan atau saudara. Hal-hal yang tidak sedih pun kelihatan sedih di hati mereka, konon untuk menunjukkan betapa akrabnya sebuah persahabatan atau persaudaraan.

Hal ini diberitahu seorang kawan lama yang kini berada di Terengganu. Kata kawan yang pernah bertugas di DBKL itu, macam nilah Mid. Bila kita ada kepentingan, orang yang mahukan kepentingan akan datang setiap hari. Ini resam manusia, katanya. Bila ada kuasa, ada duit, semua orang suka dan semua mahu mengaku kawan.

Dalam hati saya mengakui, mana ada orang mahu mengaku orang yang telah tidak berduit sebagai kawan. Kalau orang itu datang berjumpa dengannya pun, mungkin dia akan takut dan diserang darah tinggi, kalau-kalau orang itu yang pernah menjadi kawannya akan datang meminta bantuan atau meminta pinjam seringgit dua.

Benar kata pak Nik. Tapi kenapa harus hairan atau merusuh hati sebab inilah dunia. Ketika susah, duka berkongsi, ketika senang biarlah sendiri-sendiri.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10