nuffnang ads

Wednesday, June 16, 2010

TEKA MINDA

1Hari 1Masalah (Satu hari satu masalah). Itu kata kawan saya. Entah kamus mana dia merujuk atau ada yang tersembunyi mahu diluahkannya, saya kurang arif. Namun, sebagai kawan saya sedia mendengar.

"Aku pergilah ke Putrajaya nak cari Jabatan Pendaftaran Negara. Punyalah payah, sampai empat kali pusing, tiga kali tanya orang baru jumpa. Masalahnya, tak nampak papan tanda di tepi jalan!"

Saya angguk. Setuju dengan masalah itu sebab saya pernah merasainya.

"Minggu dulu, aku pergi kedai di Shah Alam. Niat hati nak cari gula. Sudahnya, bini aku beli cuka. Hati dia sakit sebab gula habis!"

Saya angguk. Setuju sebab masalah itu masih berlaku.

"Minggu depan, aku nak mohon lesen jual air tepi jalan kat Kota Kemuning. Harap-harap tak ada masalah"

Saya gelengkan kepala. Dalam hati mahu saja saya beritahu, beberapa hari lalu entah berapa orang peniaga tepi jalan kena hambat. Tapi bimbang hati kawan saya merusuh dan semangatnya luntur, saya gelengkan kepala tapi diam.

Saya setuju dengan 1Hari 1Masalah. Cuma kalau setahun sudah jadi banyak -365Hari 365Masalah. Aduh.

Benarkah?

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10