nuffnang ads

Sunday, June 6, 2010

DOKTOR MLM

Satu hal orang Melayu ni, kalau dah mula mabuk MLM naik pening tengok gelagat dia orang. Mulalah siang malam redah cari siapa-siapa sakit. Dengar saja ada orang sakit, terus tuju rumah orang tu. Konon, produk MLM lebih baik dari ubat.

Kasihan tengok, sebahagian anak Melayu yang dilambung-lambung emosi mereka oleh pemilik syarikat bangsa asing khususnya. Meredah hujan panas, tak kira siang dan malam. Bila dapat peluang jumpa orang sakit mulalah berkempen macam-macam.

Ada kempen kata, kalau tak makan produk dia, susah nak baik. Ada pula kata, produk dia semuanya herba. Sumpah, katanya tak ada dadah. Tapi pelik, bila tanya ada di antara yang jual produk tu SPM pun biologi tak ambil tapi cerita macam doktor pakar. Kata, produk MLM dia jual dah sembuhkan banyak orang.

Adalah pengalaman saya. Datang si mamat dan si minah ni. Sudahlah jam hampir 12 malam, saya layan juga. Adakah patut dia kata, saya ada tiga penyakit. Penyakit saraf, kencing manis dan tulang rapuh. Aduh!

Aduhh!! Saya tanya si mamat yang celupar. Macam mana dia tahu. Dia kata, tengok saja dia dah tahu. Aduhh!! Saya tanya lagi. Kalau macam itu, apa perlu saya buat. Dia cepat-cepat jawab. Abang makan produk ni, ambil selama 3 bulan. InsyaAllah katanya.

Aduhh!! saya bukan risaukan 3 penyakit yang dia bagitau itu tapi saya risau macam manalah kalau ada orang lain yang terpedaya dengan cakap-cakap 'doktor' MLM ni. Sebenarnya, saya tak ada pun kencing manis, tak ada pun tulang rapuh. Cuma adalah sikit-sikit sakit saraf. Itupun keluar dalam suratkhabar.

Saya mohon anak-anak Melayu, jangan terlalu emosi menjalankan perniagaan MLM. Ingat sama, apakah kita dipergunakan atau tidak. Ingat. Bangsa asing bijak memanipulasi emosi orang Melayu sehingga mereka dapat juta-juta orang Melayu dapat penat!

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10