nuffnang ads

Sunday, June 6, 2010

JADILAH AKHBAR YANG BETUL-BETUL AKHBAR

Akhbar harus menjalankan tugas menyalurkan maklumat lebih daripada tanggungjawab membela keburukan 'penanggung' kerana lambat-laun, keburukan yang ditutup akan terhidu juga bau busuknya. Dan ketika itu, masalah bersubahat akan bertambah menjadi masalah lain yang lebih tenat. Dikritik, dicerca dan ditunjal jari orang ke dahi kita.

Sebaiknya, walaupun pentadbir akhbar tidak mampu berdiri secara sempurna sepenuhnya ia wajar mencuba untuk menjadi seadil mungkin demi memenuhi tanggungjawab kepada pembaca. Tanggungjawab kepada majikan adalah bersifat komersil dan tanggungjawab kepada politik pula bersifat ikut-ikut. Namun yang paling penting adalah tanggungjawab kepada pembaca (termasuklah negara dan agama). Tanggungjawab ini bersifat wajib kerana merekalah sasaran yang harus menerima maklumat daripada akhbar. Maka, jika dalam menjalankan tugas menyalurkan maklumat ini, kita belot kerana adanya kekangan atau kepentingan tertentu, maka kita telah melakukan kesalahan.

Jangan jadikan matlamat menghalalkan cara sebagai topeng pada setiap perbuatan. Akibatnya nanti seperti barah. Datang perlahan, tapi pergi begitu pantas membawa tuan punya diri.

Beranilah berkata tidak dan bersungguhlah berkata ya. Jangan jadikan akhbar kita sebagai majalah sekolah atau lembaran-lembaran iklan yang memuji produk sendiri semata-mata untuk keuntungan.

Mustahil kita tidak melihat apa kesilapan kita. Tapi jika benar tidak mengerti kesalahan kita benarlah kata pepatah. Maka, elok kita membeli cermin dan bercermin melihat wajah kita yang selalu sangat berkata aku betul ketika menjalankan tugas ini.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10