nuffnang ads

Wednesday, May 12, 2010

TENTANG JULIANA EVANS DAN SUDIRMAN

Maaf kali inui bercakap fasal dua artis, Juliana Evans dan allahyarham Sudirman Haji Arshad.

TENTANG JULIANA

Beliau artis muda yang baik hati dan tahu menghormati orang yang lebih tua. Kadang-kadang melatah dan mudah tertawa.

Juliana mungkin masih ingat kata-kata saya padanya tidak lama dulu. Saya kata: "InsyaAllah, Ju akan jadi artis terkenal pada masa depan!"

Ketika itu Juliana bertanya semula sambil tergelak: "Macam mana uncle tahu?"

Saya pun jawap lebih kurang begini: "Itu yang uncle rasakan"

Kini, Juliana sedang menyambung pengajiannya di sebuah kolej swasta di Sunway dan saya percaya dia akan berjaya, sama ada dalam bidang akademik mahupun di dalam bidang seni.

Walaupun saya tidak mengenalinya lama, tapi secara peribadi saya mendekatinya dalam tempoh lebih sebulan, sebagai bekas jurulatih memandunya. Juliana lulus sekali sahaja. Pertama kerana dia cerdik, kedua kerana dia bersungguh-sungguh. Doa saya kepada Juliana, kalau anda mahu berjaya bukan sahaja dalam bidang akademik atau seni, sekurang-kurangnya dua perkara mesti diberi perhatian. Pertama kerja keras, kedua disiplin. Tahniah dan salam.


TENTANG SUDIRMAN

Selama menjadi wartawan jenayah, saya tidak berkesempatan bertemu allayarham. Tapi dalam diam saya meminati lagu-lagunya terutama kerana sentuhan puan Habsah Hassan yang sering mencipta lirik bersesuaian.

Saya pernah diarahkan untuk menyiasat dan mencari maklumat di mana sudirman, ketika banyak pihak bertanyakan di mana beliau berada satu ketika dulu. Macam-macam kata orang. Macam-macam tempat saya pergi.

Tapi satu hari selepas berbulan-bulan menjejaki kisah beliau, saya menerima panggilan kira-kira jam 6.45 pagi dari seseorang. Begini lebih kurang kata si pemangil: "Encik, saya nak maklumkan, tadi ada ahli keluarga sudirman membuat laporan kematian beliau"

Saya terpaku, termangu dan terkedu. Ketika itu saya bertugas malam dan akan pulang sekitar jam 8 pagi. Si pemanggil mendakwa seorang anggota polis dan saya terus pergi ke rumah kakak allahyarham di sekitar bangsar.

Memang benar. Saya, Saodah Ismail (wartawan hiburan terkenal ketika itu) dan jurugambar, Noorazmi mat Noor adalah wakil media pertama tiba di rumah berkenaan. Saya meminta izin dari kakak allahyarham (Datuk Roziah) untuk menziarahi jenazah allahyarham. Syukur dbenarkan. Saodah berbual dengan Roziah manakala Atai (ketika itu masih kecil) membawa saya naik ke tingkat atas dan itulah saatnya air mata saya bergenang. Tafakur sejenak di depan jenazah, saya sedekahkan alFatihah kepada allahyarham....saya sayu. Kenapalah ketika hayatnya saya tidak berkesempatan untuk berjabat tangan. Hanya ketika kematiannya saya baru dapat bertemu. AlFatihah.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10