nuffnang ads

Thursday, January 27, 2011

TUJUH MENTERI PERTANIAN DUNIA BERSETUJU KENAIKAN HARGA BARANGAN MAKANAN AKAN MENYEBABKAN RUSUHAN DAN KETIDAKSTABILAN SOSIAL DI SELURUH DUNIA


Beberapa Menteri Pertanian dari Eropah, Afrika dan Kanada, Sabtu lalu memberi amaran, rusuhan dan ketidakstabilan sosial akan melanda beberapa negara di dunia jika masalah harga barangan makanan tidak ditangani seberapa segera.

Kesemua menteri terbabit juga mengakui kenaikan harga makanan yang begitu mendadak sejak tahun lalu adalah berpunca daripada kekurangan sumber dan bekalan.

Menteri Pertanian dari Jerman, Perancis, Poland, Ukraine, Magribi, Kenya dan Kanada menyatakan kebimbangan ini ketika mengadakan pertemuan khusus membincangkan isu rusuhan dan ketidaktenteraman sosial yang berlaku di beberapa negara dunia kebelakangan ini, termasuk di Tunisia, Mozambique dan Mesir.

Semua rusuhan rakyat dan ketidaktenteraman sosial itu dikatakan akan mengakibatkan politik di beberapa negara dunia akan menjadi tidak stabil, seterusnya menggugat ketenteraman sosial dan kemantapan ekonomi dunia yang telah dibina sejak sekian lama.
 
Apa yang dirumuskan oleh kesemua menteri pertanian itu ada benarnya apabila sejak seminggu lalu rusuhan mulai menjadi-jadi di Tunisia mengakibatkan Presidennya Zainal Abidine Ben Ali melarikan diri. Begitu juga rusuhan di Mauratania dan yang terbaru di Mesir sejak kelmarin.

Kesedaran nampaknya telah ada di kalangan beberapa pemimpin dunia tentang masalah kenaikan harga barangan makanan yang mendadak ini. Ayuh...jangan kita lupakan teguran dan nasihat daripada orang kampung agar kita mencukupkan bekalan makanan di negara ini seberapa mungkin.

Keresahan rakyat tentang kenaikan harga barangan tentu telah dapat dilihat dan marilah bersama-sama memahami isyarat yang telah ada itu untuk segera memugar tanah amat subur ini demi memenuhi keperluan semua.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10