nuffnang ads

Thursday, January 27, 2011

DATUK ABDULLAH HUSSEIN, PENGARANG NOVEL INTERLOK DALAM KEADAAN STRESS


Pengarang novel Interlok, Datuk Abdullah Hussein dilaporkan berada dalam keadaan tertekan dipercayai mengalami 'stress', kata isterinya Datin Saroja Basri.

Bagaimanapun, beliau masih stabil dan orang ramai diminta tidak bimbang mengenai kesihatan Sasterawan Negara (SN) itu.

Hari ini Abdullah tidak dapat memenuhi permintaan TV3 untuk memberikan ulasan berhubung kenyataan Menteri Pelajaran yang mengumumkan novel Interlok akan tetap digunakan dalam pembelajaran tetapi pada masa yang sama akan melalui proses beberapa pindaan.

Saroja yang muncul dalam Buletin Utama mewakili suaminya itu sebentar tadi, juga berkata Abdullah menyerahkan kepada Gapena dalam menentukan hal membabitkan buku berkenaan.

Kontroversi novel Interlok dilihat amat mengganggu perasaan penulis novel terkenal itu, malah Abdullah juga sebelum ini dilaporkan mengalirkan air mata apabila melihat gambar sekumpulan penduduk India membakar novel berkenaan selain membakar salinan gambarnya di Klang.

Semoga Allah memelihara kesihatan beliau dan diberinya kekuatan berdepan kecelaruan dan kekalutan yang ditimbulkan pihak tertentu terhadap novel Interlok sejak kebelakangan ini.

Pada masa yang sama, semua penggiat sastera tidak akan mengizinkan novel ini dicederakan apatah lagi 'dibunuh' demi merit politik dan kepentingan pihak tertentu. Kerajaan sebagai pihak yang mempunyai hak dan kuasa seharusnya bijak dan bestari menangani kontroversi ini.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10