nuffnang ads

Monday, December 27, 2010

PENGETAHUAN AM UNTUK PEMIMPIN POLITIK MENGENAI GETAH DAN PERALATAN UNTUK MENOREH GETAH

ADA orang masih tak tahu bagaimana agaknya tugas seorang penoreh getah. Mungkin mereka pernah melihat pokok getah tetapi peralatan yag digunakan, barangkali langsung tak pernah mereka lihat sejak awal kelahiran sehinggalah mereka menjadi tua dan bangka.

Inilah pokok getah. Pokok getah ibarat lilin membakar diri untuk memberi cahaya kepada orang lain. Pokok getah ditoreh kulitnya untuk mendapatkan susu. Kadangkala si penoreh yang tidak cekap akan menyebabkan batang pokok getah menggerutu seperti buah langsat atau rambai jadinya. Pemimpin politik belum tentu merasai pengalaman menjadi penoreh getah sebab itu kadang-kala mereka lupa nasib rakyat bawahan.
Ini pisau getah jenis sodok. Pisau ini tidak boleh dibawa berjumpa pemimpin politik apabila menjelang pilihanraya kerana akan dikasifikasikan sebagai senjata berbahaya.
Ini namanya mangkuk getah...bukan mangkuk...atau mangkuk hayun. Di dalamnya terkumpul susu getah yang ditoreh daripada kulit pokok getah. Dalam dunia hanya susu dari getah yang tidak perlu diperah. Susu yang lain mesti diperah untuk mendapatkannya, sama seperti memerah keringat dan air mata rakyat yang susah melaksana 1,001 dasar konon atas nama pembangunan dan kesenangan rakyat.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10