nuffnang ads

Saturday, December 18, 2010

KES BUNUH SITI MASNI: JENAYAH REMAJA MEMBIMBANGKAN!

Pembunuhan kejam seorang remaja 14 tahun yang  belum mengerti sepenuhnya makna kehidupan di Kampung Ju Darat, Batu Pahat, Johor  yang mayatnya ditemui petang tadi menimbulkan tanda tanya di kalangan kita.

Beberapa persolan mulai membimbangkan. Apakah senario pembunuhan membabitkan remaja bawah umur ini bakal menjadi trend di dalam masyarakat kita dan di mana salah serta silapnya sehingga remaja seperti Siti Masni Abdul Rahman, 14, begitu murah nyawanya?

Semalam, Nurain Ashikin Jemedi, 17, di Kota Tinggi juga menjadi mangsa ditikam 19 kali dan disimbah asid. Nampaknya masalah keselamatan di kalangan remaja belasan tahun khususnya perempuan semakin boleh dipertikaikan.

Pengakuan seorang remaja 15 tahun yang membuat laporan polis mendakwa dia menyaksikan pembunuhan Siti Masni pula membuktikan remaja yang masih mentah seolah-olah sudah terdedah kepada elemen jenayah berat tanpa rasa bersalah.

Melihat cara pembunuhan Siti Masni pula, memang wajar kita berasa bimbang. Pertama ia dikatakan dilakukan oleh remaja belasan tahun. Kedua cara penjenayah itu mengheret mayat Siti Masni sejauh 50 meter dan kemudian cuba ditutup dengan pelepah kelapa sawit.

Seolah-olah pembunuhan itu telah sedia ada dalam fikiran pembunuh. Jika ia berlaku secara spontan, tentu pembunuhnya tidak terfikir untuk mengheret dan menutup pula mayat itu dengan pelepah kelapa. Jelas, jika benarlah remaja 16 tahun itu pelakunya, dia mengidap sakit dalam jiwa yang wajar dirawat.

Pada masa yang sama kita harus melihat di dalam masyarakat kita, mungkin ada lagi golongan remaja yang bermasalah seperti remaja itu dan jika tidak diberi perhatian akan berpotensi melakukan jenayah secara tanpa diduga!

Keluarga juga mesti menjadikan beberapa kes membabitkan kecederaan, penderaann dan pembunuhan melibatkan golongan remaja kebelakangan ini sebagai satu iktibar menilai semula sejauh mana taggungjawab mereka memberikan perlindungan kepada anak-anak sendiri.

Kebebasan kini sudah tidak boleh dianggap lesen percuma kepada anak-anak remaja, sebaliknya kawalan berbatas mesti disediakan sebagai pagar agar mereka tidak terjerat dengan perangkap jenayah yang boleh datang bila-bila masa.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10