nuffnang ads

Sunday, December 26, 2010

GAMBAR: SEKOLAH BUANG KERUSI MEJA DI BAWAH HUJAN PANAS

Jalan mudah...buang kerusi meja yang rosak di bawah panas matahari dan berhujan

TAK perlu dijelaskan, semua yang melihat longgokan kerusi dan meja itu faham dan reti ia adalah peralatan yang telah rosak.

Persoalan pertama, kenapa sebegitu kejam melonggokkan kerusi dan meja itu di bawah panas dan hujan sedangkan ia adalah bahan yang amat mudah dikitar atau diperbaiki. Alanglah banyaknya pahala yang diperolehi oleh pengetua sekolah, pegawai PPD, pengarah pelajaran dan menteri pelajaran kalau ia diperbaiki dan disedekahkan.

Masih banyak anak yatim memerlukan peralatan kerusi dan meja. Masih banyak rumah orang miskin ketiadaan kerusi dan meja untuk anak-anak mereka belajar di rumah.

Inikah budaya kerajaan yang suka membazir yang mesti diteruskan sehingga ke kiamat sedangkan semua itu datangnya dari duit rakyat. Di manakah akal mereka yang diberi amanah diletakkan dalam hal yang sebegini mudah untuk difikirkan? Inikah kesan dan makna daripada transformasi yang dimaksudkan atau kesan daripada sejuta perkataan si..si..si..lain yang dicipta kerajaan, konon untuk mendahulukan rakyat. Bazirkan duit rakyat untuk biarkan rakyat melarat!

Longgokan ini dikesan di belakang Sekolah Menengah Bukit Kemuning di Kota Kemuning, Shah Alam. Bayangkan berapa banyak pembaziran berlaku jika ia menjadi tradisi dan amalan sama di lebih 2,000 sekolah menengah di seluruh negara!!!?

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10