nuffnang ads

Saturday, November 27, 2010

BUKAN PANTAI PORT DICKSON SAHAJA: PANTAI MORIB, PULAU CAREY DAN KUALA LINGGI TURUT DIJADIKAN TEMPAT PEMBUANGAN ABU MAYAT

RAKYAT di negara ini tidak harus terkejut bahawa bukan pantai Port Dickson sahaja menjadi tempat pembuangan abu mayat sejak berpuluh tahun lalu, tetapi pantai Morib, pantai Pulau Carey dan Kuala Linggi turut menjadi tempat pembuangan abu mayat.

Dalam tinjauan yang dilakukan tidak lama dulu, pembuangan abu mayat di Pulau Carey paling ketara sehingga ada nelayan mengeluh kerana bukan setakat abu sahaja yang dibuang tetapi serpihan tulang mayat yang tidak lebur juga turut dicampakkan di laut itu.

Nelayan mempunyai bukti tentang pencemaran dari sisa pembakaran aku mayat itu apabila jaring yang mereka pasang sering terlekat oleh serpihan tulang dipercayai milik manusia. Serpihan sekitar 2 hingga 5 inci panjangnya itu dikatakan turut bertaburan di tepi pasir apabila air surut.

Pencemaran laut ini telah berpuluh tahun berlaku, di mana ikan hasil tangkapan di semua pantai terbabit termasuk di Morib dan Port Dickson telah masuk mengalir dalam tubuh setiap kita.

Persoalannya di mana kesedaran kita dalam soal ini? Apakah ketika ketika bersikap terbuka, pada masa yang sama kita mengorbankan pelbagai aspek lain membabitkan nilai agama dan kebersihan serta pencemaran?

Sejauh mana mampu kita mengawasi proses pembuangan abu mayat ini, apatah lagi kalau ia membabitkan pembakaran mayat yang terbabit dalam perbuatan jenayah?

Saya mencadangkan pihak yang ingin membuat kajian tentang pencemaran pembuangan abu mayat ini, datang ke pantai Pulau Carey, di Banting. Kajian melibatkan sampel pasir dan serpihan tulang manusia juga boleh dilakukan asal kita jujur dan komited untuk mengatasi masalah pencemaran laut oleh sisa tubuh manusia ini!

Namun sementara kita menanti ada usaha untuk membuat kajian, kita harus akur dan percaya bahawa telah banyak ikan yang memakan sisa manusia itu menjadi makanan kita turun temurun. Salahkah kali ini kita bercerita mengenainya?

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10