nuffnang ads

Thursday, October 21, 2010

KERETA GEELY CK BUATAN CHINA GAGAL UJIAN KEMALANGAN

SEBUAH model kereta GeelyCK buatan China yang dijangka dilancarkan di Australia tidak lama lagi, mengejutkan pakar pemotoran apabila gagal ujian menggunakan sistem khas yang diadakan di Amerika Selatan, baru-baru ini.

GeelyCK kereta buatan China gagal ujian LatinNCAP dan menjadi kereta baru dunia pertama gagal mendapat sebarang markah daripada 5 markah yang diperuntukkan
Malah paling mengejutkan, ia menjadi satu-satunya kereta di dunia yang gagal mendapat sebarang bintang daripada ujian dikenali LatinNCAP itu yang memperuntukkan sehingga 5 bintang berdasarkan kekukuhan keseluruhan kereta apabila berdepan kemalangan.

Dalam ujian dilakukan itu sistem LatinNCAP mendapati kereta berkenaan tidak berupaya melindungi pemandunya apabila berlaku kemalangan, selain sistem pelindungan bahagian dada pemandu yang teramat lemah.

Sistem LatinNCAP yang ketat piawaiannya itu, adalah sebahagian daripada Program Penilaian Kereta Baru Eropah yang dijalankan di Amerika Selatan.

Ujian menggunakan LatinNCAP ke atas kereta model Peugeout 207 pula menunjukkan kereta berkenaan mendapat 2 bintang, sementara kereta Toyota Corolla dan Volkswagen Golf pula memperolehi 3 bintang.

Berikutan kegagalan GeelyCK di dalam ujian LatinNCAP itu, pelancaran model barunya di Australia dan beberapa negara lain dijangka tergugat dan tidak mungkin menjadi kenyataan.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10