nuffnang ads

Sunday, September 26, 2010

TELEFON BURUK PUN BOLEH HILANG DI HOSPITAL SUNGAI BULOH

KONON dengan adanya sebuah telefon bimbit, mudahlah waris menghubungi pesakit yang tinggal di wad. Namun lain pula ceritanya bagi seorang pesakit warga emas. Sudahlah matanya tidak nampak, telefon bimbit buruk miliknya juga dikebas orang.

Kalau mahu dikatakan pelawat yang punya angkara, tidak mungkin. Ini kerana pelawat di wad dia dirawat boleh dikira dengan jari, dan telefon itu pula ada di sebelah bantalnya.

Kalau mahu dikatakan jururawat yang punya kerja, itu adalah mustahil kerana waris pesakit kenal sangat. Dari air muka mereka pun dapat dibaca mereka bukan jenis begitu. Lagipun, sebuah telefon bimbit yang buruk, tetapi mengandungi senarai nombor yang amat penting itu tidak mungkin menimbulkan rasa ingin mereka untuk memiikinya.

Barangkali pekerja pembersihan dan pencucian? Entahlah. Kejadian itu menimpa seorang pesakit di Hospital Sungai Buloh sejak tiga hari lalu. Walaupun pesakit redha, namun hakikatnya perbuatan mengambil barang milik mereka yang tidak berkeupayaan, tua, hilang penglihatan dan sakit adalah satu perbuatan yang amat buruk bunyinya.

Namun, tiada siapa yang dapat dipersalahkan lagi. Dalam keadaan begini, kehilangan adalah tanggungjawab sendiri-sendiri. Realitinya, kejadian sekecil ini  berlaku juga di sebuah hospital yang amat canggih dan mampu memberi perkhidmatan terbaik berbanding hospital lain. Maknanya, semua ini terletak pada hati dan sifat manusia. Bukan salah hospital tetapi salah manusia yang tidak berhati perut!

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10