nuffnang ads

Saturday, September 25, 2010

TANDAS HUTAN REKREASI NEGERI SEMBILAN SAMA SAJA. PENUH BERTAHI

SINGGAH di tandas Hutan Lipur di Bukit Putus Jelebu dan di  Bukit Tangga, Kuala Pilah. Sama sahaja. Singgah di tandas Hutan Rekreasi Tanjung Agas dan di Pasir Panjang, Port Dickson, pun serupa. Belanja tandas yang dicat cantik dari luar begitu tinggi, tapi sayang ia hanya dimanfaatkan sebagai setor menyimpan najis manusia!

Pengotor betul. Betul-betul pengotor. Tiada langsung tandas yang layak digelar tandas di kesemua tandas yang dilawati. Ia seolah-olah tandas untuk kegunaan orang yang tiada mata dan kehilangan kompas. Di tandas Hutan Rekreasi berhampiran sebuah kolej universiti swasta di Pasir Panjang, misalnya najis manusia boleh dilihat bersepah-sepah dari pintu masuk hinggalah ke sinki!

Apa makna semua ini? Apakah sifat manusia pengguna tandas awam di hutan lipur atau rekreasi itu sememangnya mewakili sifat haiwan? Kalau difikirkan, kucing mahu membuang hajat pun sanggup mengais pasir untuk menutup bahan buangannya. Inikan manusia. Tandas cantik tidak dimanfaatkan sebagai tandas untuk kegunaaan manusia.

Apakah perancangan dalam membina tandas awam ini berkonsep 'Bina dan Buang'. Maknanya, apabila tender dikeluarkan dan kontraktor menyiapkannya, pengguna pula boleh membuang sesuka hati, tanpa adanya pemantauan daripada pihak berkuasa? Sifat buruk dalam penggunaan tandas awam di negara ini, terutama yang terletak di hutan-hutan rekreasi bukan cerita baru. Ia telah menjadi legenda tahun bertahun.

Kalaulah pelancong asing dari Jepun dan Singapura tersesat ke tandas di semua hutan lipur yang saya maksudkan, tentu ada di antara mereka akan pengsan kerana terkejut melihat hiasan dalaman yang direka dengan pelbagai aneka tompok najis manusia! Alangkah malunya kita. Alangkah malunya kita!

Jika pengguna sudah demikian sifat buruknya, di manakah pula peranan pihak berkuasa tempatan. Apakah kontraktor yang diberi tugas membersihkan tandas berkenaan hanya tahu mengutip bayaran pada hujung bulan, sedangkan mereka sendiri tidak pernah masuk ke dalam tandas berkenaan?

Ayuh Negeri Sembilan! Jangan malukan waghih yang datang melawat. Saya cadangkan pergilah ke tandas hutan lipur berkenaan. Anda akan menikmati satu suasana yang memberikan pengalaman sudah tentu amat sukar  untuk dilupakan!

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10