nuffnang ads

Sunday, August 29, 2010

TERKINI LETUSAN GUNUNG SINABUNG DI SUMATERA UTARA.

LETUSAN gunung berapi Sinabung mula menyebabkan ruang udara sekitar Medan di Sumatera Utara mulai terganggu oleh keadaan mendung tetapi belum sampai menjejaskan laluan penerbangan pesawat domestik dan antarabangsa.

Bgaaimanapun, pemantau mula menggerakkan usaha memastikan tiada lagi rakyat di sekitar lingkungan 5 kilometer persegi berada di kawasan itu.Sehingga kini lebih 12,000 orang penduduk telah mula berpindah melibatkan lebih 15 mukim. Kebanyakan mereka dibantu oleh pihak berkuasa berpindah menggunakan lori dan kenderaan yang ada.

Gunung itu meletus jam 2 pagi tadi menyebabkan keadaan panik ketika penduduk berdekatan sedang nyenyak tidur. Pada awalnya hanya sekitar 900 penduduk berpindah tetapi angka itu telah mencatat belasan ribu kerana bimbang banjir lahar akan belaku.

Laporan pasukan berkuasa Indonesia juga menunjukkan letusan yang berlaku di gunung Sinabung adalah amat pelik dan menakjubkan pengkaji volcano negara itu. Ini kerana gunung berkenaan telah dikelaskan sebagai tahap tidak aktif dan disahkan tidak pernah meletuk sejak 1,600 tahun lalu.

Demikianlah kuasa Allah. Jaga bahasa, jaga tingkah laku dan jaga kehormatan. Semoga Allah selamatkan daripada bencana besar berlaku.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10