nuffnang ads

Sunday, August 29, 2010

KEPUTUSAN TERKINI BADMINTON DUNIA YONEX-BWX: TAUFIK VS CHEN JIN DI FINAL

CHINA selain berjaya memastikan dua gelaran juara berada dalam genggaman menerusi beregu campuran dan perseorangan wanita apabila akan bersaing sesama sendiri, berpeluang menambah satu lagi koleksi di Kejohanan Badminton Dunia Yonex di Paris, apabila perseorangan lelakinya, Chen Jin akan bertemu Taufik Hidayat dalam pertandingan akhir esok.

Pertembungan Chen Jin dan Taufik itu menjadi pasti, apabila jaguh Indonesia itu berjaya menjinakkan Park Sung Hwan jaguh Korea Selatan yang mengejutkan Lin Dan dalam perlawanan separuh akhir semalam,  menerusi kemenangan bergaya dua set, 21-10 dan 22-20.

Perlawanan di antara Taufik nampak mudah pada set pertama tetapi Park berusaha untuk membuat kejutan lagi dengan meningkatkan prestasinya pada set yang kedua. Pada satu peringkat di set kedua itu, Park mendahului Taufik dengan 20-18. Bagaimanapun, pengalaman Taufik banyak membantu apabila dia akhirnya menamatkan set berkenaan dengan mengutip mata 22-20.

Chen Jin dalam perlawanan separuh akhir terdahulu mengalahkan Peter Gade dari Denmark dengan tiga set, 19-21, 21-8 dan 21-11.

Malaysia juga mempunyai wakil di peringkat akhir esok sekaligus membuka berpeluang untuk mencatat sejarah bergelar juara dalam tempoh 33 tahun apabila pasangan Khoo Kien Kiat/Tan Boon Heong turut layak selepas mengalahkan pasangan China dalam perlawanan separuh akhir.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10