nuffnang ads

Tuesday, August 31, 2010

INDIA TEKAD HARAMKAN BLACKBERRY WALAUPUN BERI TEMPOH LANJUTAN 60 HARI UNTUK RIM MENGUBAH PENDIRIAN

RESEARCH IN MOTION (RIM) pengendali dan pemilik sistem telefon pintar Blackberry bernasib baik apabila diberi tempoh lagi 60 hari untuk memenuhi permintaan kerajaan India supaya agensi keselamatan negara itu diberi akses lebih luas untuk memeriksa data bagi setiap emel korporat dan pesanan segera.

Tempoh asal yang sepatutnya berakhir kelmarin (30 Ogos), dipanjangkan oleh kerajaan India selepas agensi keselamatan itu mengadakan perbincangan dengan pegawai pengurusan kanan RIM semalam. Dalam pertemuan itu RIM memberi jaminan akan cuba memenuhi kehendak kerajaan India, bagi mengelakkan penggunaan telefon itu diharamkan sepenuhnya.

Jika RIM gagal menyakinkan atau memberi akses lebih luas seperti diminta, India tidak akan memberi tempoh lanjutan dan membuat keputusan mengharamkan penggunaan telefon itu membabitkan 1 juta pengguna di negara itu. Bagaimanapun , menurut sumber komunikasi negara itu, RIM tidak mungkin memenuhi kehendak India dan bersedia untuk berdepan risiko tidak boleh beroperasi di negara itu.

Tindakan tegas India itu adalah sama seperti dilakukan oleh beberapa negara lain di Asia Barat seperti UAE dan Arab Saudi yang telah mengharamkan Blackberry demi mengelakkan semakin banyak data mengancam keselamatan negara masing-masing.

Di satu pihak lain, menyedari RIM tidak mungkin memberi akses lebih luas walaupun diberi tempoh lanjutan 60 hari, Nokia Corporation segera merebut peluang yang bakal ditinggalkan Blackberry apabila dilaporkan telah menghantar cadangan untuk memasang server khas di negara itu sebagai kemudahan kepada agensi keselamatan India memeriksa pangkalan data milik pengguna Nokia.

Sehingga kini, India amat berminat dengan cadangan Nokia Coprporation itu dan desas desus semakin kuat, bahawa India semakin pasti mengharamkan terus Blackberry. Tambahan pula apabila dilihat sikap RIM yang berdolak dalih walaupun diberi tempoh tambahan 60 hari lagi.

Sejak kontroversi pengharaman Blackberry di beberapa negara, harga telefon pintar itu turun mendadak dan dikatakan terendah sejak 16 bulan lalu.

Hal yang sama juga dikesan di Indonesia sejak dua minggu lalu, apabila harga telefon itu turun mendadak dan semain banyak pengedarnya membuat keputusan mengiklankan dalam media mengenai penuruan harga telefon itu bagi mengelak menyimpan stok yang banyak dan kerugian besar.

Difahamkan, Indonesia akan mengambil tindakan serupa seperti India dan UAE, mengharamkan Blackberry di negara itu sebagai langkah mengelak lebih banyak kebocoran maklumat keselamatan.

Cuma di Malaysia, kajian dan perbincangan dikatakan masih berlangsung. Tidak mustahil Malaysia sebuah lagi negara yang bakal mengharamkan penggunaan Blackberry di Malaysia dalam tahun ini.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10