nuffnang ads

Tuesday, August 31, 2010

ELAUN PEMBANCI MASIH TAK LUNAS-LUNAS LAGI?

KENAPALAH JADI MACAM INI? Kenapalah bayaran untuk pembanci sambilan yang sepatutnya telah lunas, menjadi liat sangat untuk dibayar. Ikut cerita dan luahan pembanci yang kecewa seperti dilaporkan TV3, masa mula-mula diambil kerja dulu semua cerita baik-baik sahaja. 

Tapi bila kerja dah usai, punyalah liat nak bayar. Bukan berpuluh ribu pun, cuma sekitar RM1,000 seorang. Pernah TV3 dalam segmen Soal Jawab, bagi peluang bos Jabatan Perangkaan Negara mengulas panjang lebar tentang kempen banci seluruh negara. Tersembul juga dari mulutnya, cerita betapa susah dan payahnya pembanci berdepan cabaran. Diugut, dimaki dan diancam anjing. Masa dengar, rasa sejuk hati sebab bos sendiri faham kesusahan menjadi seorang pembanci.

Cuma bila masalah bayaran ditimbulkan oleh beberapa pembanci yang tak tahan diperlakukan macam bola, bukan saya sahaja terfikir. Banyak lagi orang lain juga tertanya-tanya, di mana salah silapnya. Sudahlah mereka menjalankan tugas sepanjang Ramadan, sampai kering keringat pun upah masih tak dibayar-bayar. Bukankah dalam Islam ada menyebut, sebaik-baik cara seorang majikan ialah membayar upah pekerjanya sebelum keringat pekerjanya kering.

Kalau Najib sanggup bayar elaun khas raya RM500 kepada pesara yang telah tentu mendapat pencen bulanan, mustahil susah sangat pula mahu melunaskan bayaran pembanci ini! Mereka pun ada anak tekak dan tanggungan. Sekurang-kurangnya ada keringanan bagi mereka menghadapi Aidilfitri ini. Kalau kerajaan boleh memperuntukan hampir RM1 bilion untuk kakitangan dan pesara kerajaan yang kebanyakannya dibayar hari ini, mustahil bayaran untuk pembanci tak boleh dibuat. Kalau kerajaan mengharap kakitangan dan pesara kerajaan boleh berterima kasih dan dapat mengundi BN pada pilihanraya depan, selepas menerima elaun khas raya, kepada pembanci pula kerajaan tidak menaruh apa-apa harapan yang serupakah?

Tolonglah adik, kakak, abang, pak cik, tuan puan, datuk nenek dan sesiapa sahaja yang menjaga peruntukan untuk bayaran kepada pembanci itu. Tolonglah segerakan pembayarannya. Sebahagian besar mereka sangat mengharapkan bayaran itu kerana mereka tidak bekerja! Sedangkan kakitangan kerajaan dan pesara ada gaji bulanan yang tetap.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10