nuffnang ads

Monday, August 30, 2010

GUNUNG SINABUNG MELETUS LAGI, KALI INI DIIRINGI GEMPA

GUNUNG berapi Sinabung di Sumatera yang meletus dua hari lalu, kembali menggemparkan warga di sekitarnya apabila kembali meletus awal pagi Isnin dan menghasilkan gempa dengan julangan asap dan percikan api setinggi 100 meter ke udara.

Gempa yang berlaku awal pagi tadi walaupun tidak berskala besar, tapi cukup menakutkan penduduk kerana mereka bimbang diiringi gempa yang lebih kuat dan dasyat.

Seluruh kawasan pertanian milik penduduk di kaki gunung itu kini diselaputi debu tebal berwarna putih, dikenali debu vulkanik oleh rakyat Indonesia, disertai gumpalan partikel halus yang membahayakan kesihatan dan tumbuh-tumbuhan.

Pemantau bencana di tempat kejadian, Sifian, memaklumkan setakat ini hampir 50 penduduk yang berpindah dari kaki gunung itu sejak kelmarin disahkan mengalami sesak nafas dan pedih mata, dipercayai terkena debu dan partikel ketika bergegas melarikan diri ke kawasan selamat. Bagaimanapun, angka korban masih seorang.

Gunung setinggi 2,640 meter dari permukaan laut itu, meletus tiba-tiba awal pagi kelmarin walaupun disahkan oleh pihak berkuasa sebelum itu sebagai gunung berapi tidak aktif dan tidak pernah meletus sejak 400 tahun lalu.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10