nuffnang ads

Tuesday, July 27, 2010

WAK ULAS NAMA MAHIADDIN


Kebetulan jumpalah seorang wak Jawa. Aku ni Jawa totok tau. Dia yang beritahu saya begitu. 

"Engkau tau tak?" Soalnya sambil mata pejam celik memandang saya. Macam nak marah ada, macam nak gelak ada. Tapi akhirnya dia memilih gelak.

"Ada apa wak?" Saya tanyakan balik. Masa itu matanya mulai mendelik. 

"Aku nak ceritakan sikit fasal Mahiaddin ni. Kebetulan engkau yang tulis, aku nak ulas boleh?"

Saya anggukkan kepala beberapa kali macam belatuk tengah ketuk paruh ke batang mati. "Ulaslah wak. Tapi nak ulas kena berhemah ya!" saya sempat meninggalkan pesan.

"Mahiaddin tu sedap namanya. Tapi bagi wak, nama tu panas sikit kalau disebut. Mungkin nama Muhyiddin lagi sejuk tau!"

Habis bercakap, orang tua setua UMNO itu pun menongkah basikalnya lalu mengucapkan terima kasih. "Engkau ni ada ada ajelah. Nama orang pun engkau nak tulis," balasnya sambil melemparkan senyuman. Nampak lurah mencengkung dari sisi mata ke bucu bibirnya. Kemudian dihadiahkannya sengeh tak putus-putus. Dan macam Seman juga, akhir sengeh dia terkekeh-kekeh. Di hujung kekeh, terdengar berdecit-decit.

DEBUS DEBUS SINGA LAUT MEMBELAH OMBAK: Wak aku tak berapa faham Jawa. Aku Melayu wak. Orang Jawa cakap melayu tu lari kan....

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10