nuffnang ads

Wednesday, July 28, 2010

TORPEDO 1


DAH beberapa kali entah disuruh tengok buku sejarah. Disuruh belajar daripada kesilapan. Tapi terus juga ulang-ulang membuat kesilapan serupa. Tak reti-reti walaupun dah diberi peluang memimpin negara sejak anak itik sebesar ibu jari lagi.

Orang kata, bila tengok buku sejarah, tengoklah cermin sekali. Bila tengok cermin tu, tengoklah lama-lama. Tengok muka sendiri. Ini tidak, memang betul macam kumpulan ungggkaa lembam dan hiperaktif. Disuruh duduk, dia bangun. Disuruh diam, dia bising. Disuruh makan, dia berak!

Dulu dah terhantuk, dahinya benjol. Konon nak rampas Kelantan, tapi habis banyak negeri lain lepas dari genggaman. Ini nak diulanginya lagi. Bukan apa. Saya kasihan. Ada niat pulak konon nak rampas Selangor. Nak serang Selangor habis-habisan. Konon Selangor senang nak tawan. Konon kata cukuplah sepenggal pembangkang tadbir Selangor. Konon pembangkang tadbir negeri itu, Selangor hancur.

Satu lagi kesian sangat kat pasir-pasir di Selangor. Galian anugerah Allah yang tak berdosa tu dijadikan mangsa. Hari-hari dikaisnya pasir nak dijadikan modal. Kemudian dikocak-kocaknya air. Elok-elok air tu jernih, dikocak-kocak dengan kaki sampai jadi keruh. Demikianlah perangai buruk macam kata pepatah, macam beruk dapat bunga. Dibagi timba, perigi pulak diselamnya!

Tentang urus negeri yang ditadbirnya pun terkial-kial, sibuk mengata Selangor. Itu tak betul, ini tak betul. Tengoklah Hospital Port Dickson yang tak ada api dan hawa dingin tu. Tengoklah pegawai perubatan dan stafnya bertungkus lumus guna lampu dari telefon bimbit rawat pesakit. Tak kesian ke? Atau tak malu ke? Begitu juga hal pasir. Mengata Selangor. Tak reti atau tak faham, atau buat tak faham. Korek pasir di Selangor adalah kerja-kerja peninggalan sejak zaman Khir Toyo lagi. Lagipun kalau nak ikutkan, apa negeri lain tak buat kerja-kerja ambil pasir? Apa negeri lain tak ada masalah pasir? Negeri-negeri itu hanya ada tanah liat? Kalau seronok nak cari salah, pergilah ke Pulau Nanas di Johor! Tengok-tengoklah Wie. Tengok-tengoklah macam mana dikoreknya batu kuari sampai terseksa bumi!

Begitu juga mengata air di Selangor. Mengata konon nanti air tak cukuplah, air keringlah. Tak payahlah susah-susah. Cuba selesaikan masalah air di Bera, Pahang. Negeri yang dibawah tadbir BN tu. Cuba tengok program Aduan Rakyat minggu lepas. Kesian pak cik tu sampai nangis-nangis lepas geram. Dah tuli membadak ke sampai tak nak dengar apa kata pak cik tu? Saya ulang: Sepatutnya dah lama semakin maju, ini tidak semakin mundur! Bayangkan ketika pak cik tu melontarkan kata-kata itu, air matanya gugur. Air matanya gugur bukan sebab apa. Sebab UMNO telah menyeksa dia dan jiran-jirannya kerana gagal menyediakan air seperti dikehendaki dalam Islam!

Kemudian bising kata Selangor tak pandai urus ekonomilah. Ini yang saya katakan tadi. Ini jenis makhluk yang tak tengok cermin. Kalau tengok pun dia hanya jeling-jeling, takut terpandang muka sendiri. Tengoklah semua negeri yang BN tadbir. Semua buat bajet defisit. Selangor tidak buat macam itu. Selangor belanja berhemah. Guna duit ikut prinsip ukur baju di badan sendiri. Ini tidak. Negeri-negeri bawah tadbir BN dapat RM5 tapi nak belanja RM5 juta! Tak cukup boleh pinjam dari bapa iaitu kerajaan pusat. 

Fikir-fikir betul juga kata pepatah. Ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi. Bapanya, iaitu kerajaan pusat hasilkan gula 1 peratus, tapi import 99 peratus! Begitu juga beras! Main import macamlah orang kaya. Lalu negeri-negeri bawah tadbirya pun ikut. Tak cukup duit mintak kat bapa. Maka sudahnya negara pokai. Buat apa yang dirancang, semua tak sempurna. Tak percaya. Cuba tengok kat cermin tu. Ada tertulis berapa puluh tahun BN dan UMNO gubal, rancang dan laksana DEB. Konon ada hati nak bagi ekuiti Melayu 30 peratus. Tapi sudah-sudah 18 peratus sahaja. Itu namanya pentadbir yang bagus dan bijak ke? Tengok juga satu benda lagi. Benda ni buat-buat macam tak nampak. Diam aje. Apanya? Fasal merosot FDI atau pelaburan terus asing ke Malaysia sehingga mencecah 81 peratus! Maknanya, pelaburan asing bukan merosot. Dah macam tak ada, sebab kemerosotannya mencecah 81 peratus. Kalau ini kena pada kerajaan PR, mahu terberak-berak dia berkempen menyalahkan orang. Kata Mahfuz Omar, PM sebagai CEO dalam hal ini kenalah buat sesuatu...saya tak nak cakap. Tahu sendiri kan.

Orang kalau tahu lemah sendiri, tak sukanya dia mencari salah orang. Tidak-tidak pun dia sedia belajar walaupun dari orang lain. Kalau Malaysia boleh belajar dari Jepun untuk buat komponen enjin kereta, kenapalah pulak UMNO tak boleh belajar dari PR Selangor bagaimana nak urus ekonomi cara berhemah. Malu? Bukan. Sebenarnya sombong, konon nak tunjuk parti itu kuat dan betul.

Konon kata nak sangat perpaduan Melayu. Nak bantu Melayu. Pergilah ke Kelantan tu, bagi duit royalti Petronas. Bukankah lebih 90 peratus penduduknya Melayu. Ini sebenarnya apa ni? Cakap tu lidah letak kat mana?

Anak-anak muda sekarang yang jadi simpanan tetap waktu pilihanraya akan berpindah tabungan. Mereka akan menabung undi mereka ke dalam tabung Pakatan Rakyat. Jagan haraplah orang muda nak pangkah sebuah kerajaan yang serba tak kena. Tak mahunya mereka menabung ke dalam sebuah kerajaan yang sentiasa mengimport, takut-takut muflis. Menabung dalam PR tak ada pun defisit ekonominya.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10