nuffnang ads

Thursday, July 29, 2010

TOK JIB CUTI, AYAH NAJWA JAGA RUMAH

TOK JIB nak pergi cuti. Anak-anak muda Puteri UMNO dinasihatkan jangan nakal-nakal. Jangan gaduh-gaduh dengan anak muda lelaki UMNO bila ayah cuti. Sepanjang Tok Jib tak ada, ayah Najwa jaga rumah ni. Apa yang Tok Jib dah pesan pada ayah Najwa sepanjang dia tiada, budak-budak kecik tak patut tahu. Tok Jib nak bersendirian sekejab. Maklumlah, lima enam das bunyi mercun mengganggu fikiran. Itu tak campur hal Sarawak dan PU13 lagi. Biarlah dia cuti. Anak-anak jangan gaduh-gaduh. Dengar cakap ayah Najwa, dengar cakap uncle Chua dan dengar cakap uncle Hisham. Kalau ada hal-hal melibatkan anak bukan Melayu tu, elok jumpa abang T Murugiah dan abang Wee.

1. Uncle Chua Soi Lek tu boleh tercakap pulak fasal pasir di Selangor. Macam tak puas hati aje. Konon bangkitkan cerita kenapa Selangor tak boleh capai kutipan RM150 juta jualan pasir seperti dikatakan sebelum ini. Sebenarnya, dia nak uji pasaran suara dia kat Selangor. Maklumlah, hati sakit bila PR Selangor kata kutipan pasir pada 2008 -RM8.17 juta, 2009 -RM13.76 dan sehingga Jun tahun ini sahaja dah kutip RM15.3 juta. Dulu masa Khir Toyo cuma kutip RM3.54 juta (2005), RM4.37 juta (2006), RM4.29 juta (2007).
    Sebenarnya uncle Chua, tak semua yang kita harapkan sentiasa boleh kita capai. Tetapi mencapai sesuatu yang lebih baik daripada sebelum ini juga adalah satu pencapaian memberangsangkan kalau dilihat dalam keadaan kerajaan pusat  tidak pernah mahu memberi kerjasama atau bantuan. Dan dalam keadaan Khir Toyo asyik berguling-guling di lombong pasir marahkan jentolak.
    Uncle Chua mahu cermin kah? Tak apalah, sebab dulu uncle sudah tengok cermin sampai retak bukan. Jadi, saya tak mahu bagi cermin lagi. Saya cuma mahu kasi ingat. Uncle tahu tak, kerajaan pusat berazam mahu meningkatkan pelaburan terus asing (FDI) ke Malaysia. Tapi apa jadi uncle? Tahun 2008 FDI kita adalah US$7.3 bilion tetapi MERUDUM kepada US$1.4 bilion pada 2009. SAYA ULANG. US$7.3 BILION MERUDUM KEPADA US$1.4 BILION. Penurunan 81 PERATUS.
   Uncle Chua Soi Lek pun tentu tahu dan kalau belum tahu, saya mahu beritahu. Singapura tak pula macam kita. FDI Singapura meningkat GILA. Ia meningkat daripada US$11bilion pada 2008 kepada US$17 bilion pada tahun 2009. Saya ulang . MENINGKAT DARIPADA US$11 bilion kepada US$17 bilion. Ok tak uncle. Kalau ok, uncle jangan sibuklah cerita kutipan pasir di Selangor. Reti!
   Uncle cuba 'repair' MCA supaya ahli-ahlinya ada disiplin dan elakkan daripada terbabit dalam gejala kurang sihat seperti menghisap rokok dan menyimpan perempuan simpanan. Itulah yang lebih baik daripada bercakap tentang Selangor. Uncle pun boleh fikir-fikir macam mana nak daftarkan 100,000 ahli MCA yang berdaftar sebagai ahli parti tapi TAK BERDAFTAR SEBAGAI PENGUNDI! Apalah uncle. Rumahtangga sendiri lintang pukang, bersimpang perenang, nak campur rumahtangga orang.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10