nuffnang ads

Monday, July 19, 2010

PEMBAZIRAN BINA PONDOK BAS DI PORT DICKSON: MB TAHUKAH?

Salam kepada Menteri Besar Negeri Sembilan, Datuk Seri Mohamad Hassan. Salam dari anak Darul Khusus yang terpaku dan kaku melihat betapa seronoknya kerajaan di bawah pimpinan saudara menganjurkan pembangunan di sepanjang Jalan Port Dickson menuju ke Pasir Panjang.

Hebat pentadbiran saudara. Memang hebat kata orang UMNO di negeri itu. Konon kata, saudara telah berjaya membangunkan negeri itu mengikut acuan yang betul. Saudara juga dikatakan telah berjaya menarik pelancong ke pantai Port Dickson sehingga ia mampu menaburkan wang kepada kantung negeri itu menerusi sektor pelancongan. Banyak peniaga, tentunya orang UMNO juga mendapat nikmat daripada usaha-usaha saudara. Pemilik kedai makan untung sebab pelanggan bertambah. Pemilik pam minyak dapat laba sebab pengguna dari luar tak putus-putus mengisi minyak. Hebat, fikir saya.Saudara memang hebat.

Dan salah satu kehebatan yang mahu saya catatkan di sini ialah tindakan berani pentadbiran saudara menaburkan wang sebegitu banyak membina tempat menunggu bas yang kosnya kalau diberi kepada Angkatan Tentera Malaysia (ATM) boleh membina rumah rakyat miskin setiap satu. Saya pasti kos yang saudara telah laburkan dalam pembinaan tempat menunggu bas ini mencecah jutaan ringgit. Sepanjang jalan, tempat menunggu bas itu tersergam indah, walaupun kebanyakan di antaranya dibina hanya beberapa meter daripada pondok menunggu bas sedia ada yang masih boleh digunakan.

Atas rasional apa pondok bas itu didirikan saya tidak pasti tetapi ada suara mengatakan ia sebagai menjaga imej Port Dickson sebagai bandar pelancongan. Nah engkau...bagus sangat alasan itu. Apa pelancong ke Port Dickson semata-mata mahu melihat pondok menunggu bas yang berharga mahal itu? Atau apa benar pelancong yang akan menggunakan pondok itu kerana mahu menunggu bas untuk pulang ke luar negara?

Saudara Menteri Besar. Saudara sebenarnya telah melakukan pembaziran yang amat memualkan rakyat. Tahukah saudara, kita telah diingatkan berjimat dan berhemah menguruskan perbelanjaan. Tak ingatkah saudara bagaimana kerajaan terpaksa memotong subsidi kerana takut negara jadi muflis? Kalau saudara memahami dan reti perkara itu, tidakkah ada timbul penyesalan dalam hati saudara membenarkan pembaziran yang nyata telah berlaku menerusi pembinaan tempat menunggu bas itu.

Ingin saya jelaskan bahawa pondok menunggu bas yang lama kalau dicat atau diperbaiki tentu dapat menyelamatkan kos yang sebegitu tinggi. Tapi benarlah kata orang tua-tua. Perkara telah berlaku. Lebam telah berlaku. Benjol telah berlaku. Cuma tunggulah kritikan seterusnya berkaitan hal ini.


DEBUS DEBUS SINGALAUT MEMBELAH OMBAKTentang paya Bukit Kepong dan Sungai Raya yang empangan sejak berpuluh tahun lalu dihancurkan, macam mana tok? Misteri apa yang sedang mahu dibangunkan sehingga orang kampung semua tak tahu.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10