nuffnang ads

Saturday, July 17, 2010

MACAM KETAM AJAR ANAK JALAN BETUL

Di Terengganu, Muhyidin kata Umno menggubal Dasar Ekonomi Baru untuk pastikan penguasaan 30 peratus ekonomi, tetapi sehingga 1990, tahap penguasaan orang Melayu hanyalah sekitar 18 tahun. Sebab itu kerajaan meneruskan lagi perjuangan supaya tahap penguasaan ekonomi dapat ditingkatkan. Maka ditanya seorang sahabat saya kepada seorang pelajar tingkatan lima.

Pelajar itu dengan pantas menjawab. ITU MAKNANYA SEBUAH KEGAGAGLAN. Ditanya lagi oleh sahabat saya, siapa yang gagal. Dijawab juga oleh pelajar itu; YANG GAGAL UMNO sebab dia yang rancang dan gubal DEB. KALAU GAGAL SELEPAS BERPULUH TAHUN, makna pihak itu tak cekap dan lemah. Saya melihat penuh pegun. Remaja seusia itu dengan mudah dapat melihat makna sebuah kegagalan. 

Bagi saya kalau yang merancang dan melaksanakan sesuatu objektif itu gagal selepas mencuba berpuluh tahun, sebaiknya mengakulah sahaja bahawa kegagalan itu bukan berpunca daripada orang lain. Kemudian tanya diri sendiri, kenapa gagal. Tapi jangan pula cari jawapan cepat-cepat menyalahkan orang lain. Kalau anak semuda itu mulai faham betapa gagalnya usaha UMNO berpuluh tahun mencuba memastikan penguasaan 30 peratus ekonomi Bumiputera, apakah usaha selepas ini akan berjaya? Bagi saya, entahlah!

Kecelaruan dalam menguruskan ekonomi pun tak terhurai lagi. Sebab itu dijelaskan makna subsidi dalam semua media hari ini. Antara maksud subsidi ialah bantuan kewangan kerajaan bagi barangan dan perkhidmatan keperluan supaya ia mudah diperolehi dan murah.

Soalnya, kenapa kerajaan ambil sikap tak ada beban BALAK DIGALAS. Ini khusus merujuk gula dan beras. Kalau tahu tak mampu beri subsidi, hasilkanlah gula sendiri. Jangan berlagak macam orang kaya, beli barangan dari luar (beli gula) kemudian bila harga mencanak naik, bising-bising terpaksa bagi subsidi. Bising-bisinglah kemudian turunkan subsidi. Kerajaan dalam hal ini umpama ketam mengajar anak berjalan betul. Sibuk kata, kawal perbelanjaan, berjimat dan berhemah. Tapi kerajaan sendiri tak pernah peduli nak hasilkan gula sendiri sehingga mencukupi. Macam orang kaya, import saja dari luar!


Tolonglah pemimpin yang bijaksana, kadang-kala saya melihat seperti wayang yang sedang menayangkan cerita dongeng!

DEBUS DEBUS SINGALAUT MEBELAH OMBAK: Menteri pertanian pun sibuk nak tanam pasir. Cubalah fikir macam mana nak tanam tebu, tanam padi, tanam gandum dan tanam macam-macam produk pertanian supaya rakyat tak membeli barangan luar. Jangan hanya nak tanam janji.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10