nuffnang ads

Sunday, July 25, 2010

KATA JUARA RAKYAT: BANTULAH RAKYAT YANG BANKRAP

Laporan ekslusif MStar melaporkan daripada tahun 2005 sehingga Mei lalu majoriti daripada lebih 80,000 orang yang diistyiharkan bankrap adalah mereka yang berusia di antara 35 dan 44 tahun. Daripada jumlah itu lebih 74 peratus adalah lelaki.

Membaca laporan MStar hari ini yang memetik statistik Jabatan Insolvensi itu menunjukkan sesuatu yang MENAKUTKAN dan pada masa yang sama menuntut kerajaan khususnya BN yang konon juara rakyat, berbuat sesuatu.

Kenapa dikatakan menakutkan? Lebih 74 peratus adalah lelaki. Kalau kita bayangkan separuh sahaja di antara mereka telah berkahwin dan menjadi ketua keluarga, angkanya tentu tidak kurang 30,000 orang. Ini angka menakutkan. Bayangkan kalau mereka adalah ayah atau suami yang selama ini menanggung keluarga. Selepas diistyiharkan bankrap, di mana mereka mahu mencari peluang untuk bekerja? Kalau tidak boleh bekerja siapa yang akan menampung keluarga mereka? Kalau fenomena ini berterusan, tidakkah kita melihat akan goyah sebegitu banyak  institusi kekeluargaan terbabit! Nah! Juara rakyat kononnya memperjuangkan rakyat. Di mana letak keprihatinan kamu? Di mana? Di mana?

Saya pasti, sebahagian besar si bankrap bukan disengajakan. Ada yang berhutang mahu berniaga misalnya, tetapi dilanda ujian Allah lalu kecundang. Begitu juga yang menjadi penjamin. Soalnya, saya pasti sebahagian besar mereka mempunyai tabungan yang banyak di dalam KWSP. Kenapa kerajaan BN tidak mahu membantu membenarkan mereka ini mengeluarkan KWSP menjelaskan hutang berkenaan?

Memang betul KWSP digunakan untuk masa depan, tetapi apalah makna masa depan kalau pada usia dari 40-an sudah hidup tidak menentu akibat bankrap. Hidup tidak menentu gara-gara bankrap sehingga ada yang hilang keluarga, hilang pekerjaan dan hilang harga diri? Apalah sangat AKPK mampu bantukan? Apalah sangat kalau agensi itu sekadar cuba memberi nasihat dan cuba tolong mengira berapa yang mampu dibayar sedangkan ada di antara si bankrap berpendapatan 70 sen seminggu!

SI BANKRAP MASIH BOLEH MENGUNDI! INGAT MEREKA MASIH ADA KUASA.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10