nuffnang ads

Saturday, June 19, 2010

TERIMA KASIH TUN

Tun Mahathir menulis tentang Melayu ke mana? Ini satu kebimbangan sebenarnya yang merujuk kepada debar seorang Melayu yang semakin kuat getarnya melihat kemungkinan yang bakal menimpa bangsa Melayu selepas ini.

Melayu tidak ke depan, tapi masih di sini. Tidak ke mana-mana. Cuma khuatir kalau-kalau ditolak arus pembangunan, Melayu akan tertinggal ke belakang, menghuni gua dan guar. Berperap dalam kantung hutan, berkawan sang ungka atau reptilia berbisa yang barangkali lebih faham dan mengerti tentang duka Melayu.

Ke manakah letaknya darjat Melayu masa kini. Ekonomi tak terpaut, pendidikan hampir terlepas tangan, sosial jelas hanyut. Cuma tinggal politik, itu pun bak payung yang rabak.

Tun bukan chauvanist ketika melontarkan persoalan tentang Melayu yang dibimbangi arah masa depannya. Tun ada hak untuk bersuara kerana barangkali Tun semakin hiba mendengar rintihan dan raungan anak-anak Melayu yang semakin kuat mengganggu fikiran dan atmanya sejak akhir-akhir ini.

Tun begitu sinikal ketika menyeru supaya berpecahlah! Kalau Melayu masih tidak dapat memahami getar nubari Tun ketika ini, terpulanglah. Tidak ada sekolah yang dapat mengajar Melayu supaya cepat sedar kecuali apabila mereka telah terhantuk. Tatkala itu semua sudah terlambat.

Duka Melayu tak akan terawat selagi kita tidak sedarkan diri.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10