nuffnang ads

Friday, June 11, 2010

TERIMA KASIH EN MD SOLEHAN DAN PUAN JAINISIAH

Awal pagi menguruskan remaja 21 tahun, Noraidah Baharin, mengemukakan permohonan ketiga mendapatkan Mykadnya. Berita mengenainya tersiar dalam Berita Harian 9 Jun 2010. Tengah hari tersiarnya berita itu, 3 pegawai dari Jabatan Pendaftaran Negara Seremban, berkunjung ke rumah nenek remaja itu.

Jam 9 pagi bergerak ke Seremban, namun berlaku salah faham dalam komunikasi apabila Noraidah tidak memaklumkan menerima panggilan telefon yang meminta dia terus ke ibu pejabat Jabatan Pendaftaran Negara di Putrajaya. Kami pun berpatah semula ke Putrajaya. Namun kami sempat menemui dua pegawai di pejabat JPN Seremban dan berbincang hampir setengah jam.

Di Putrajaya, saya dilayan oleh beberapa pegawai bahagian perhubungan awam, diketuai Pegawai Perhubungan Awamnya, Jainisah Mohd Noor. Sedikit tegang apabila saya sedikit emosional dalam mendapatkan jawapan kenapa masalah remaja berkenaan berterusan. Namun, Janinisiah walaupun dari riak mukanya sedikit kurang senang dengan provokasi saya, dapat menahan perasaan dan menjelaskan bahawa JPN memang memerlukan salinan sijil nikah ayah Noraidah yang disahkan oleh kedutaan Indonesia. Saya menerima alasan diberikan Jainisiah selepas beliau menghuraikan secara panjang lebar. Secara ikhlas, beliau patut diberi pujian kerana bersedia dengan jawapan dalam menyurai dan menguruskan krisis membabitkan pelanggan sebegini.

Pengetahuannya, selepas saya uji dengan soalan-soalan provokasi ternyata matang dan berisi. Sebagai PRO sebuah jabatan kerajaan, PM pun saya rasa akan berbangga mempunyai seorang pegawai seperti Jainisiah.

Beliau kemudian, mempertemukan saya dengan Pengarah Bahagian Kad Pengenalan, Md Solehan Mohd. Seorang lagi ketua bahagian yang perlu diberi pujian kerana tidak sepatah perkataan beliau pun yang berunsur api. Beliau tenang, matang dan memang layak menjunjung jawatan yang diberikan. Terima kasih kepada beliau dan Jainisiah. Selepas saya serahkan salinan cabutan sijil nikah ayah Noraidah yang ditemui beberapa hari lalu, Md Solehan memberi jaminan akan mengemukakan semula permohonan itu kepada panel mesyuarat untuk mengambil tindakan sewajarnya.

Terima kasih juga penolong pegawai bahagian siasatan JPN bahagian Seremban, Najib dan Zul Helmi. Anda boleh melaksanakan tugas dan tanggungjawab tanpa banyak berkira dan inilah bukti sebenarnya bahawa pegawai kerajaan boleh memenuhi kehendak rakyat jika mereka bersedia untuk berlapang hati dalam menangani sebarang masalah.

Saya berharap, masa depan Noraidah akan kembali cerah dan pertimbangan JPN tentunya didahului dengan doa-doa yang sentiasa basah di lidah anak malang itu kepada mereka yang telah berlapang hati membantunya.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10