nuffnang ads

Thursday, June 3, 2010

PEMIMPIN JANGAN JADI BUDAK

Saya tak akan melayan Murugiah kerana dia seorang perosak atau pembelot parti. Demikian kata si D'Cruz yang baru sahaja dilantik sebagai salah seorang timbalan menteri.

Umum faham apa maksud kata-kata D'Cruz yang dikatakan antara pemimpin veteran dalam parti PPP itu. Murugiah yang dimaksudkan tentu sahaja seorang lagi timbalan menteri yang asalnya ketua pemuda PPP tapi dipecat oleh parti berkenaan.

Apa benar atau betul Murugiah itu pembelot atau orang yang merosakkan PPP? Itu tak perlu dijawab kerana ia urusan dalam parti berkenaan. Yang perlu kita jawab dan kita tegur adalah sikap D'Cruz yang seolah-olah mahu bermusuhan dalam barisan kepemimpinan kerajaan yang ada.

D'Cruz kena sedar, faham dan melihat diri sendiri terlebih dulu. Murugiah telah nampak buktinya bekerja untuk kerajaan, sedangkan dia baru sahaja dilantik. Jangan bawa masalah anda ke dalam pentadbiran kerajaan. Masalah anda atau PPP dengan Murugiah soal lain. Soal bekerja untuk kerajaan sebagai timbalan menteri pula hal yang berbeza. Adakah anda akan membiarkan tiada komunikasi anda dengan Murugiah kalau ditakdirkan ada tugas memerlukan anda bekerjasama dengan beliau?

Pemimpin tidak harus menjadi budak kerana pemimpin yang asalnya budak sebelum menjadi dewasa mesti menunjukkan teladan yang baik kepada budak! Budak yang dipimpin akan melihat pemimpin kebudak-budakkan sebagai pemimpin yang tidak boleh memimpin dengan hati telus dan ikhlas.

Perdana Menteri mesti mencatatkan pengakuan luar biasa D'Cruz yang dipetik akhbar ini sebagai satu benda yang tidak boleh dibiarkan. Ketika kerajaan sedang memacu pentadbiran ke depan, jangan ada pemimpin lain bersikap berjalan ke belakang. Soal peribadi atau dalaman parti soal lain.

D'Cruz nampaknya kena perlu banyak belajar untuk menjadi seorang pemimpin. Pertama betulkan cara berfikir dan tanggapan. Selamat menempuh alam baru, demi untuk negara. Demi untuk negara dan bukannya untuk yang lain-lain.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10