nuffnang ads

Saturday, May 29, 2010

Tips keselamatan pemanduan

TIP UNTUK KESELAMATAN PEMANDU WANITA

Kebanyakan wanita yang memandu kenderaan khususnya ketika bersendirian, sering kali leka memikirkan soal keselamatan. Ini lebih kerap berlaku apabila mereka memandu di sesuatu lokasi yang jarang dikunjungi.

Berikut mungkin boleh diberi perhatian oleh golongan itu.

1.Jika anda mahu meletakkan kenderaan, pilihlah parkir yang terbuka, tidak di tempat tersorok dan menjadi laluan orang ramai.
2.Pastikan bahagian depan kenderaan anda tidak menghadap bangunan. Ini bagi memudahkan anda mengendalikan kenderaan sebaik sahaja mahu keluar dari petak parkir dan sekaligus memudahkan anda bertindak jika berlaku kejadian tidak diingini.
3.Kunci kenderaan sebaik sahaja anda memasuki kenderaan dan jangan layan kehadiran orang tidak dikenali yang cuba mengetuk pintu kenderaan anda. Kadang-kala itu hanya helah untuk mereka mengambil kesematan.
4.Pastikan beg tangan atau bekas barangan berharga tidak diletakkan di atas kerusi penumpang atau bahagian belakang kerana ia mudah dilihat oleh orang tidak bertanggungjawab.
5.Ketika meninggalkan kenderaan di petak parkir pastikan barangan berharga tidak ditinggalkan di dalamnya.
6.Sebaik mungkin jangan letakkan permainan seperti beruang atau barangan yang menggambarkan kereta anda dimiliki oleh seorang perempuan kerana penjenayah akan menjadikan kenderaan itu sebagai sasaran mudah.
7.Pastikan telefon bimbit anda berfungsi dan anda telah berfikir akan menghubungi nombor kenalan atau pihak berkuasa secara segera bila dalam keadaan kecemasan.
8.Jangan cuba melawan provokasi pemandu lain ketika memandu kerana ada kemungkinan anda akan diekori kerana anda seorang wanita.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10