nuffnang ads

Tuesday, May 25, 2010

JANGAN SALAHKAN BAS KALAU TAK BELI TIKET

V Parri anak Samy Vellu. Anak lelaki tunggal yang telah mulai masuk alam dewasa. Hari ini Parri dipetik memberitahu akhbar kononnya kekalahan BN dalam pilihanraya lalu banyak disumbangkan oleh hal-hal yang dilakukan sendiri oleh Umno. Malah beliau menyifatkan Umno sebagai pemandu bas dan parti lain khususnya MIC sebagai penumpang.

Beliau juga tanpa segan silu dipetik akhbar memberitahu kononnya Umnolah di belakang V Mugilan yang mendesak presiden MIC segera melepaskan jawatan. Konon katanya, menyokong cadangan itu sebagai perbuatan Umno yang kurang elok.

Nampaknya Parri mulai berani berpencak. Rentak samba cara katanya, macam main bola di padang yang tidak rata. Memang Umno, hakikatnya bukan parti yang sempurna. Saya yang pernah memarahi Umno dalam hidup saya mengakui hal itu dan Parri benar bila berkata, Umno antara penyebab kekalahan teruk dalam beberapa kawasan pada pilihanraya lalu.

Cuma Parri kena menerima hakikat, MIC mungkin jadi penyebab lebih teruk dalam piliihanraya lalu. Mungkin tidak salah dikatakan, presiden yang juga bapa beliau mungkin tidak betul dalam strategi. Sebab itu, sejak minggu ini ramai meminta Samy Vellu melepaskan jawatan.

Bagi saya, pergi sajalah. Buat apa mahu pertahankan jawatan itu selepas 31 tahun menjadi presiden tetapi gagal. Buat apa mahu terus kekal kalau masih ramai masyarakat India tidak terbela dan telah banyak masalah demi masalah berlaku dalam tempoh itu. Mugilan mungkin betul. K P Samy mungkin betul. Janganlah dilihat mereka sebagai tidak betul. Parri betul?

Memang dalam peraturan MIC, ahli parti boleh dikenakan tindakan jika mendesak kepada media agar presiden meletakkan parti. Tapi, janganlah sampai orang estet pun melihat tindakan pecat atau buang parti sebagai cara diktator. Dulu, Tun Mahathir pun orang tentang dan cabar berhenti. Tun Abdullah pun sama, tapi tak adalah pula sampai hantar surat ke rumah untuk pecat ahli parti walaupun ketika itu waktu tidur.

Hari ini, Parri anaknya pula nak berpencak. Kononnya dengan cara menyalahkan Umno, terbukalah sandiwara Mugilan. Saya tak nampak perlunya Umno berdiri di belakang Mugilan bagi mendesak Samy melepaskan jawatan. Tak penting bagi Umno kerana Umno banyak kerja lain yang lebih penting. Mugilan bukan pemimpin muda yang tidak sekolah. Dia faham dan mengerti kenapa dia berkata begitu. Dia mahu bantu orang India yang miskin, mahu menjaga kepentingan mereka. Itu sahaja. Parri mungkin melihat cakap dan cara Mugilan dari sisi yang lain. Jadi dia ketemu makna yang lain.

Saya fikir, pemimpin MIC yang lama-lama, yang tua-tua perlu banyak bersekolah. Khususnya dalam belajar perhubungan dan pengurusan krisis. Umno telah lama ke sekolah.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10