nuffnang ads

Friday, April 1, 2011

SABARLAH: ADA KILANG MULAI SURUH PEKERJANYA BERCUTI


SABARLAH. Mendengar rintihan beberapa pekerja kilang milik Jepun di Shah Alam yang mendakwa diarah bercuti dengan kadar gaji 75 peratus, sedih dan simpati.

Dakwa mereka, bukan sebuah kilang. Banyaklah juga yang mula buat tindakan serupa. Semuanya berpunca apabila Jepun dilanda gempa bumi. Banyak bahan diperlukan tidak sampai. Kerja tidak boleh dilakukan. Sementara stok yang ada pula telah kehabisan.

Bahan yang dimaksudkan itu berkaitan dengan enjin kenderaan, cat kenderaan dan komponen lain-lain yang amat diperlukan dalam pemasangan kenderaan baru. Malah seorang pekerja kilang membuat kereta pula mendakwa enjin bagi sejenis kereta baru yang diimport dari Jepun hanya tinggal 30 hingga 40 ketul sahaja! Sedangkan yang menempah kereta itu mencecah ribuan orang.

Sabarlah. Kita tidak mahu meminta kesusahan datang. Namun kita rasa seolah-olah harga kenderaan seakan mahu naik jika keadaan ini berterusan. Malah membimbangkan lagi apabila ada pemilik syarikat kereta terpakai mendakwa kebelakangan ini suasana ketika kereta terpakai dilelong juga menunjukkan keadaan yang amat luar biasa.

Tinjauan pemilik syarikat kereta terpakai itu ke sebuah syarikat yang mengendalikan lelongan kereta mendapati semua kira-kira 40 kereta yang dilelong habis ditempah orang. Ini jauh berbeza dengan jumlah kereta yang dilelong sebelum ini yang dikatakan mencecah hampir 100 buah dan tidak pernah habis pula dibeli pelanggan.

Jelas ini adalah isyarat tentang satu petanda berlaku satu kocakan dalam ekonomi sekarang. Bersabar dan berhati-hatilah menempuh dugaan yang sedang berlaku ini. Semoga kocakan kecil ini tidak menjadi semakin besar seperti tsunami bakal menenggelami kehidupan kita.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10