nuffnang ads

Friday, April 15, 2011

MELAYU TAK MALAS, TAPI MELAYU SELALU MALANG,. DIMALANGKAN BANGSANYA SENDIRI


BERKURUN memerhatikan kedai-kedai runcit warga asing, kedai permaidani milik orang luar, pengusaha 'bawa masuk' pekerja asing dan peniaga pelbagai benda yang boleh diniagakan di negara ini yang juga dimiliki warga asing. Berkurun jugalah hairan menjadi pelik, pelik menjadi kagum dan kagum bertukar-tukar perlahan-lahan menjadi meluat.

Bukan kepada peniaga asing itu, tetapi kepada pemegang polisi yang memberi benar mereka untuk berniaga di negara ini. Bukan sekadar berniaga, tetapi berniaga secara mudah dan kurang sangat ancamannya, berbanding kalau perniagaan yang dilakukan oleh orang Melayu.

Tak terjawab sepenuhnya sehingga kini, kenapa terlalu ramai peniaga Pakistan menjual dan membuka kedai karpet di negara ini. Kenapa pula mudah sangat mereka berniaga kalau hanya sekadar memegang pasport. Tentu mereka ada MyKad atau dalam bahasa mudah telah menjadi warga negara. Begitu juga warga asing dari Indonesia, dari Afrika dari China dan dari segala ceruk rantau. Mereka boleh berniaga dengan senang di negara ini. Kalau sebagai pelancong sudah tentu mereka tidak boleh berniaga di negara ini. Fikir bodohnya ialah sudah tentu mereka ada MyKad. Ini sebahagian soalan yang belum terjawab. Macam mana pula mereka boleh mudah dapat MyKad, sedangkan ada anak kelahiran dari darah Melayu yang lahir di negara ini, masih memegang sijil kelahiran dan ada juga memegang kad pengenalan berwarna merah - pemastautin.

Apakah bangsa asing berbeza darjatnya berbanding anak Melayu. Kalau bangsa asing cepat sangat dijadikan saudara dan adik beradik angkat, tetapi kalau dengan anak Melayu hantar emel pun tak berjawab!

Benarkah Melayu malang dan rugi, sesuai dengan terjemahan Malaysia yang bermakna MelayuRugi? Banyak dukacita anak Melayu tak terbasuh oleh bantuan daripada orang Melayu. Di depan, dipujuk anak Melayu ini supaya berusaha lebih gigih. Di belakang dikutuknya anak Melayu itu kononnya pemalas!

Kalaulah mahu memohon bantuan atau pinjaman, amatlah susah bagi anak Melayu. Tapi kalau sesetengah bangsa asing, berjuta-juta pinjaman boleh pula ditolong! Apakah anak Melayu ini hanya sampah yang maruahnya sebangsat-bangsat maruah d negara sendiri?

Apabila anak Melayu mula merajuk menentang dan membantah, mulailah disindir dikecam konon Melayu tak pernah bersyukur dan berterima kasih. Memanglah mudah untuk memukul ular yang menjalar. Cuba letakkan diri sebagai ular dan ular itu pula sebagai kita yang mempunyai kayu untuk memukul!




MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10