nuffnang ads

Wednesday, March 16, 2011

ORANG AWAM JANGAN INGAT BOMBA BODOH!


SATU insiden memukul anggota bomba berpangkat penyelia ketika kerja memadamkan kebakaran di sebuah premis kosong di George Town, awal pagi ini, harus dilihat sebagai serius.

Kejadian jam 7.45 pagi itu tidak akan berlaku jika orang awam faham tugas, profesionalisme dan tanggungjawab anggota bomba ketika menjalankan tugas mereka.

Orang awam tidka boleh menunjuk pandai dan memberi arahan kepada anggota bomba apa harus dibuat ketika kerja memadam kebakaran dilakukan.

Dalam insiden pagi tadi, anggota terbabit didatangi beberapa orang awam yang meminta bomba menyiram air ke kawasan yang tidak berlaku kebakaran. Sebaliknya bomba meneruskan tugas menyiram air untuk memadamkan kebakaran di premis terbabit.

Mungkin kerana geram arahannya tidak dipatuhi bomba berkenaan, salah seorang orang awam berkenaan telah memaki hamun dan memukul penyelia bomba berkenaan.

Pengarah Bomba dan Penyelamat negeri, Azmi Tamat mengesahkan kejadian itu. Menurutnya ekoran itu, berlaku pergelutan di antara anggota bomba dan orang awam berkenaan sebelum dileraikan oleh anggota bomba yang lain.

Mengikut seksyen 51 Akta Bomba, orang awam boleh dikenakan tindakan undang-undang jika mencaci, menghalang atau melakukan ugutan ketika anggota bomba sedang menjalankan tugas. Satu laporan polis dibuat bomba berkaitan insiden itu.

Orang awam steadylah...kalau tak pandai jangan berlagak pandai! Kalau mahu sungguh, mohonlah jadi anggota bomba. Boleh belajar tembak air bukan sahaja untuk padamkan api, tapi untuk sejukkan badan budak-budak sebelum berkhatan!

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10