nuffnang ads

Monday, November 29, 2010

DUA SERANGAN BOM KE ATAS DUA PAKAR NUKLEAR IRAN: SATU TERBUNUH, SATU CEDERA PARAH

DUA kejadian serangan menggunakan bom yang dipasang pada dua kereta milik dua pakar nuklear Iran di tengah Teheran hari ini, membunuh seorang pakar kejuruteraan nuklear dan mencederaparahkan seorang pakar nuklear fizik.

Kedua-dua serangan itu dilakukan pihak yang menggunakan motosikal dan didakwa Iran didalangi oleh Israel. Dalam serangan pertama, Majid Shahiari, seorang ahli kejuruteraan nuklear Universiti Shahid Behesti terbunuh apabila kereta dipandunya meletup selepas dipasang bom. Bagaimanapun, isterinya yang berada dalam kereta berkenaan hanya cedera.

Dalam kejadian kedua menggunakan modus operandi serupa, penyerang bermotosikal memasang bom pada kereta pakar nuklear fizik, Fereidoun Abbasi. Dia cedera parah apabila kereta itu meletup ketika dipandu manakala isterinya di dalam kenderaan sama, juga cedera.

Abbasi pemegang ijazah doktor falsafah dalam bidang nuklear fizik, merupakan pakar laser di Kementerian Pertahanan Iran dan merupakan antara pakar terkemuka dalam bidang penyuraian isotop nuklear di negara itu.

Sebelum ini dua pakar nuklear fizik Iran turut terbunuh dalam serangan yang salah satunya menggunakan modus operandi seperti menimpa dua pakar hari ini.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10