nuffnang ads

Friday, October 29, 2010

SABOTAJ PUTUSKAN ELEKTRIK: JANGAN MAIN KARAN, NANTI RAMBUT TEGAK

SEKURANG-kurangnya tujuh kali gangguan elektrik berlaku di Bukit Cekati, Gua Musang, dipercayai berpunca daripada perbuatan sabotaj.

Akibatnya banyak Pusat Penyelarasan Pilihanraya Barisan Nasional menjadi manga. Kata juruteknik TNB yang membuat pemeriksaan, banyak fius telah dicuri dan dirosakkan.

Ada sebab kita percaya ia kerja sabotaj, tetapi menuding jari ke arah parti lawan bukan jawapannya. Dalam pilihanraya, macam-macam benda boleh berlaku. Ini usah autalah. Kita yang hidup dekat separuh abad, telah melalui macam-macam pengalaman.

Ada bendera dibakar. Konon kata parti lawan buat, tetapi sebenarnya konco sendiri yang buat sebagai satu mekanisme perang saraf untuk burukkan parti lawan.

Saya teringat satu kejadian di Negeri Sembilan dulu-dulu. Habis dua ekar tanaman keladi milik ketua sebuah parti politik cawangan, kena cantas batangnya separas tanah. Maka bisinglah dia, konon parti lawan dengki dan mengadulah dia dengan pemimpin atasan. Punyalah simpati dibaginya mangsa beberapa ribu sebagai pampasan.

Tapi apa sebenarnya. Dia sendiri yang cincang pokok keladi itu, untuk dapat untung. Yang tak cerdiknya mereka yang memberi pampasan. Bukankah batang keladi kalau dicincang akan tumbuh semula. Apa ruginya?

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10