nuffnang ads

Saturday, October 30, 2010

ADA LESEN "L" PUN DAH MATI 13 TAHUN LALU.

Menteri Pengangkutan kata pemandu yang bawa bas sehingga mengorbankan tujuh penumpang semalam, S Muthumani tidak pernah ada lesen kecuali lesen L. Lesen L itu pun telah lama mati.

Untuk pengetahuan, lesen L atau LDL bermakna Learner Driving Licence. Bagi pemegang lesen L katogeri B atau motosikal, mereka dibenarkan menunggang motosikal dengan syarat penting menampal L pada bahagian depan dan belakang motosikal mereka. Syarat utama lain ialah, mereka tidak dibenarkan untuk membawa pembonceng!

Bagi lesen L kelas D atau kereta, pemegang lesen itu sama sekali tidak layak berbuat seperti pemegang lesen L kelas motosikal. Dia tidak boleh memandu kereta dan menampal pelekat L di depan atau belakang kereta. Dia juga tidak boleh memandu kereta walaupun ada orang di sebelah yang telah lama memiliki lesen penuh atau lebih CDL (Competent Driving Licence).

Pemegang lesen L kelas kereta hanya boleh memegang stereng dan memandu kereta dengan syarat menggunakan kereta sekolah memandu atau institut memandu yang sah, dengan syarat ada pengajar di sebelahnya yang mesti pula memiliki Sijil Pengajar Instiut Memandu (SPIM) yang sah.

Dalam kes S Muthumani ini, kita yakin dulu dia hanya memiliki lesen L kelas D. Maknanya, usahkan bas, kereta pun dia tidak boleh memandu bersandarkan lesen L itu! Persoalannya, bagaimana pemilik bas begitu mudah memberinya memandu bas dan membawa ramai penumpang untuk perjalanan yang jauh pula. Pandai memandu kenderaan, bukan bermakna dia boleh memandu dengan selamat dan berhemah sebab terlalu banyak hal-hal berkaitan undang-undang jalan raya dan peraturan berada di jalan raya yang perlu difahami yang hanya akan diketahui apabila dia telah sempurna mempelajari kaedah dan tata cara pemanduan yang betul daripada pengajar yang berkelayakan.

Untuk pengetahuan umum, beribu pemandu yang sama seperti S Muthusamy berada di jalan raya kita sekarang sebab tinjauan rambang mengenainya pernah dilakukan sebelum ini. Kebanyakannya adalah pemandu kenderaan berat seperti lori dan bas! Mereka hanya ada lesen kereta, tetapi memandu kenderaan yang lebih besar daripada itu.

Salah pemandu sudah pasti, tapi salah JPJ ialah lemah di segi penguatkuasaan!

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10