nuffnang ads

Thursday, September 30, 2010

WAKIL BANGSA BUGIS DAN TIDUNG CAPAI KATA SEPAKAT TAMATKAN PERGADUHAN DI TARAKAN.

Gabenor Kalimantan Timur. Awang Faroek Ishak (tengah) bergambar bersama dua wakil kelompok Tidung dan Bugis pada majlis menandatangani persepakatan menamatkan pertumpahan darah di Tarakan, Kalimantan Timur.

KETUA Polis Indonesia, Jeneral Bambang Hendarso Danuri, memaklumkan kata sepakat telah dicapai bagi menamatkan segera pertumpahan darah membabitkan dua kelompok keturunan Bugis dan Tidung di bandar Tarakan, Kalimantan Timur.


 Satu majlis persepakatan itu berlangsung malam tadi dihadiri wakil dua suku Tidung dan Bugis. Mereka turut menandatangani nota persepakatan mengandungi 10 persefahaman antaranya menganggap kejadian yang berlaku adalah perkara terpencil dan tidak melibatkan suku kaum masing-masing.

Pada masa yang sama semua warga luar yang berada di Tarakan dikehendaki keluar dari bandar itu dalam tempoh 24 jam sebagai langkah mengelakkan wujud provokasi.

Sehingga tengah hari tadi dilaporkan sebahagian besar daripada 32,000 penduduk yang melarikan diri bagi mengelak terperangkap dalam pertumpahan darah selama tiga hari itu, telah dibenarkan pulang ke kediaman masing-masing dengan dikawal ketat aanggota keselamatan.

Pertumpahan darah akibat membalas dendam di antara dua kelompok itu telah mengorbankan tujuh nyawa. Ia dipercayai berpunca daripada kematian seorang tokoh adat yang juga imam masjid bernama Abdullah, 45, yang mati akibat ditikam.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10