nuffnang ads

Monday, August 30, 2010

TUJUH LANUN DITANGKAP, KAPAL DIRAMPAS KETIKA CUBA MERAMPAS KAPAL ASING

TENTERA beberapa negara dari Jepun, Itali, Denmark dan Amerika Syarikat berjaya memberkas sekumpulan tujuh lanun dan merampas sebuah kapal di Teluk Aden, ketika dalam perjalanan untuk merompak kapal dagang yang sedang melalui selat itu, semalam.

Panglima Memerintah Nato, Laksamana Christian Rume, ketika mengumumkan kejayaan itu berkata, kumpulan lanun berkenaan pada mulanya dikesan oleh sebuah helikopter Jepun yang sedang meronda di selat itu, lalu menghubungi helikopter tentera Denmark yang berada di bawah kawalan Nato bagi meminta bantuan.

Kedua-dua helikopter berkenaan kemudiannya disertai sebuah helikopter lain dari Denmark yang juga di bawah kawalan pemerintah Nato melakukan kepungan memaksa kapal dinaiki kumpulan lanun itu berhenti.

Ketika tentera Amerika Syarikat yang bertugas di kapal USS Kauffman tiba dan menaiki kapal berkenaan, kesemua lanun terbabit telah mencampakkan senjata mereka ke dalam laut dan menyerah diri. Pemeriksaan dilakukan mengesahkan mereka dalam perjalanann untuk merompak kapal dagang. Turut ditemui di kapal itu ialah tangga yang dipercayai digunakan untuk menaiki setiap kapal dagang yang berjaya ditawan.

Menurut Christian, kerjasama yang ditunjukkan oleh tentera semua negara yang menyertai kawalan di selat itu
berjaya mempermudahkan tugas menahan kumpulan tujuh lanun berkenaan.

Sepanjang tahun 2009, sebanyak 200 cubaan merompak kapal dagang dilaporkan berlaku di kawasan perairan itu oleh kumpulan lanun Somalia, tetapi hanya 68 kapal sahaja yang menjadi mangsa membabitkan tebusan yang dianggarkan US$50 juta.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10