nuffnang ads

Sunday, August 29, 2010

INDONESIA DITIMPA BALA. GUNUNG BERAPI SINABUNG MELETUS!

RAKYAT Indonesia ditimpa bala secara tiba-tiba kira-kira jam 2 pagi tadi, apabila Gunung Berapi Sinabung yang terletak di Tanah karo, di Sumatera Utara meletus mengekuarkan percikan api dan lahar secara mendadak.

Seramai 900 penduduk berdekatan melarikan diri ke Kabanjahe dalam keadaan tanpa bantuan pihak berkuasa. Ini kerana tiada amaran berhati-hati diberikan sebelum ini disebabkan Jabatan Meteorologi, Klimatologi dan Geofisika Indonesia mengesahkan gunung berapi itu tidak aktif dan mustahil akan meletus.

Bagaimanapun, keadaan di luar jangka berlaku ketika penduduk sedang nyenyak tidur. Mengikut laporan media Indonesia, sebelum ini penduduk mengesan gunung berapi itu ada mengeluarkan asap hitam, tetapi laporan yang diterima mengatakan ia mustahil akan meletus dalam tempoh terdekat.

Pihak berkuasa Indonesia yang mendengar berita itu, bergegas ke kawasan kejadian termasuk memantau pergerakan penduduk yang dikatakan sesetengahnya memberanikan diri pulang untuk mengambil barangan berharga selepas berpindah ke Kabanjahe.

Gunung berapi Sinabung mempunyai ketinggian kira-kira 2,460 meter daripada permukaan laut dan menjadi antara gunung berapi yang tinggi dan besar di kepulauan Sumatera. Sehingga kini tiada kes kecederaan dilaporkan berikutan kejadian itu.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10