nuffnang ads

Sunday, August 29, 2010

IBRAHIM ALI NAK SURUH BUAT UNDANG-UNDANG LARANG BUKAN ISLAM MASUK MASJID PULAK DAH!

INI satu lagi pemikiran cap gayung yang cuba ditunjukkan oleh pemimpin Islam Melayu. Dia mahu kerajaan menggubal undang-undang melarang bukan Islam masuk ke dalam masjid atau tempat ibadat orang Islam bagi memelihara kesucian rumah ibadat berkenaan.

Entahlah, apa nak jadi tahap pemikiran pemimpin Melayu. Isu masuk surau di Surau Al-Huda, mulai menjadi modal untuk meraih publisiti. Ibrahim Ali kata cadangan menggubal undang-undang itu penting kerana banyak kes menunjukkan rumah ibadat tidak dihormati.

Orang lebih ilmu agamanya seperti bekas mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainal Abidun sendiri berpendapat bukan Islam boleh dibenarkan masuk ke rumah ibadat Islam asalkan mereka mempunyai niat baik dan mendapat kebenaran.

Begitu juga kebenaran yang diberi oleh Majlis Fatwa Kebangsaan pada 1 Mac lalu, yang mengizinkan para pelancong luar negara yang bukan beragama Islam boleh dibenarkan masuk ke dalam masjid dan surau asalkan berpakaian sesuai dan mendapat kebenaran pengurusan rumah ibadat itu.

Woi tolonglah woi! Ubah sikit pemikiran supaya martabat dan intelektual umat Islam tidak diperlekeh, dipertikai dan diperkitai oleh orang bukan Islam. Telah ada peraturan sedia ada. Janganlah mengelirukan rakyat. 

Jelas kalau isu ahli parlimen Serdang mahu dijadikan kes model oleh pemimpin politik, senang sahaja, Betulkan kesilapan berlaku. Suruh bukan Islam berpakaian sesuai apabila berada di dalam masjid atau surau. Itu sebenarnya yang silap, bukan silap lain.

Banyak lagi yang perlu pemimpin Melayu fikirkan. Misalnya tahap ekonomi orang Islam di negara ini atau benda yang paling mudah, buat satu peraturan semua batu nisan dan kain kapan untuk orang Melayu meninggal dunia dibuat oleh orang Islam. Boleh?

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10