nuffnang ads

Monday, August 30, 2010

DRAMA SEBABAK LOJI NUKLEAR NEGARA

Maka terdengarlah cerita lagi fasal loji nuklear nak dibuat di Tasik Bukit Kepong. Dari mulut kakitangan pejabat Daerah Port Dicson ketika berhenti di koridor pejabat berbual sesama kawannya.

"Kau ingat tak siapa yang janji kata nak wujudkan 5,000 peluang pekerjaan di Port Dickson?" tanya si A yang mengepit fail setebal kulit buaya.

"Aku dengar gak. Masa pilihanraya Bagan Pinang dulu kan?" kawannya si B, bertanya balik.

Balas si A pula. "Itulah tu. Kat sini kalau nak buka peluang kerja sebanyak itu, jadi nelayan ajelah. Mana nak cekau peluang banyak macam tu kalau tak ada industri besar!"

Si B punyalah gatal mulut, menyampuk terus. "Aku dah lama tau dah. Kan dia orang nak buat loji nuklear kat tasik sana tu kan..betullah kalau ada orang tulis dalam blog baru-baru ni. Blog tu pun lambat pick-up,"

Saya tinggalkan terus perbualan itu sebab nak 'window shopping' ke pejabat JPS! Nak belilah mana-mana meja yang dibiarkan kosong tak bertuan. Yalah...masing-masing sibuk cerita fasal duit raya yang Perdana Menteri umumkan. Tentu fikir saya, banyak meja akan kosong, sebab orang akan bersembang fasal raya dan elaun raya yang RM500 itu. Betul juga tekaan saya. Ada dua tiga meja kosong dan saya buat keputusan, tak payah berurusan. Tak ada gunanya nak bertanya pada meja yang tak bertuan! 

Tapi Tuhan memang selalu mahu menunjukkan sesuatu kepada hambaNya. Dalam perjalanan ke tempat letak kereta, dua kakitangan JPS sama seperti di pejabat daerah sebelumnya. Mereka berbual di tepi kereta, di sebelah kereta Mercedez mahal yang dihadiahkan oleh abang saya itu.

Satu Malaya nak tahu apa bual mereka? Fasal loji nuklear tasik Bukit Kepong juga! Kata si baju biru lebih kurang begini. "Bos, pening tu! Lunyai dia nak jawab fasal roboh kunci air Bukit Tembok!"

Si baju putih pula sedikit sengal, mungkin kurang faham. "Apsal lak?"

Terus si baju biru jelaskan. "Orang dah bising. Pejabat MB pun dah bising. Bos kena cari jawapan paling baik jelaskan fasal kunci air tu!"

Barulah si sengal kawannya itu reti. "Ohhh..yang kata nak buat nuklear tu!...jawab ajelah. Memang nak buat. Nak sorok apa lagi!"

Si baju biru, rupanya lebih berhati-hati. Dia memperlahankan suara. Mungkin takut saya mendengarnya walaupun dia tak tahu sayalah sebenarnya yang menulis isu itu dalam blog berkenaan!

"Bos kata mana jadi lagi. baru peringkat nak tengok-tengok aje." ujar si baju biru.

Si baju putih pun menoktahkan perbualan dengan berkata. "Ala...jawab ajelah. Memang niat dah ada!" dan mereka pun masuk ke dalam kereta. Saya terpaku, menggosok muka. Dalam hati bertanya. Aku mimpikah?

Kemudian saya semak-semak sikit. Terjumpa pula laporan mengetakan kerajaan pusat ada menyediakan RM25 juta peruntukan bagi kerja mengenalpasti tapak, kajian teknikal asas dan lawatan sambil belajar termasuk kepada pemimpin politik ke negara-negara luar yang telah ada loji nuklear!

Akhirnya malam ini, saya pun tertanya-tanya lagi. Apalah lambat sangat JPS nak jawab pertanyaan banyak orang tentang isu konon Tasik Bukit Kepong antara lokasi dicadangkan untuk tapak loji nukelar negara! Kalau tidak katakan tidak, tidak hamba ternanti-nanti.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10