nuffnang ads

Friday, July 30, 2010

TUGASAN BARU MENTERI BESAR NEGERI SEMBILAN

TUGASAN atau assignment saudara Menteri Besar Negeri Sembilan kini diperbanyakkan lagi. Ini melibatkan pasir, isu komoditi yang membuatkan ramai pemimpin UMNO Selangor semakin kepanasan. Lokasi tugasan saudara Menteri Besar, tidak jauh. Terletak di KAMPUNG PAYA LEBAR LUAR, PILIN di REMBAU. Untuk memantapkan lagi kefahaman saudara, saya cadangkan saudara merujuk laporan Harian Metro menerusi berita wilayahnya dalam sisipan Metroplus hari ini. Menurut laporan itu, lima pemilik tanah di Kampung berkenaan bimbang dengan aktiviti menyedut pasir yang dijalankan secara rakus oleh sebuah syarikat, berikutan ia hanya kira-kira SEMETER sahaja dari sempadan tanah mereka.

Kegiatan itu telah bermula beberapa bulan lalu, menyebabkan TALI AIR bersebelahan Sungai Pedas, hilang akibat runtuhan tanah kesan kegiatan menyedut pasir itu.Harian Metro juga melaporkan, tanah dusun milik penduduk semakin terhakis. Penduduk juga bimbang sebuah jambatan yang dibina dengan kos RM1 juta menghubungkan jalan utama di Kampung Paya Lebar Luar runtuh.

(DIPETIK DARIPADA HARIAN METRO 30 JULAI 2010)

Nah...sekarang saudara Menteri Besar tentu tahu bukan, kegiatan mengambil pasir bukan sahaja berlaku di Selangor, tapi di hampir seluruh negeri di negara kita termasuk juga di negeri saudara. Itu tidak mengapa. Soalnya kini, kegiatan menyedut pasir di negeri saudara telah menimbulkan kesusahan kepada rakyat @ waghih saudara. Difahamkan, permit menyedut pasit di Rembau telah dibekukan sejak beberapa bulan lalu. Jadi kenapa masih ada kegiatan ini?

Bagi memudahkan saudara menyiasat dan menyelesaikan masalah ini, dicadangkan supaya bertanyakan kepada saudara Khir Toyo atau Noh Omar di Selangor. Jangan tanyakan macam mana mahu selesaikan masalah itu, tapi tanyakan di mana mahu disorokkan nanti segala cerita tentang pasir ini apabila PR memerintah Negeri Sembilan.

Apakah terbongkarnya satu dari seribu kes ambil pasir di negeri di bawah BN ini adalah petunjuk Allah supaya setiap pemimpin politik terutama dari UMNO memperbetulkan nawaitu terlebih dulu apabila bercakap mengenai sesuatu? Saya yakin dan percaya Allah itu ada. Saudara harus sebagai menteri besar, bersiap sedia menerima lebih banyak lagi ujian dari Allah yang antara lain mempunyai hikmah yang tentu boleh kita fikirkan juga. Saya tidak bertujuan menakut-nakutkan saudara, tetapi inilah realitinya bahawa apabila ada pemimpin sealiran saudara membaling batu, kadang kala batu itu terkena dinding dan melantun mengenai sahabat-sahabatnya yang lain pula.

Saudara harus bertegas menyelesaikan masalah ini bukan kerana takutkan kepada kritikan tetapi takutlah kepada Allah yang telah memberi peluang untuk saudara memimpin sebuah negeri. Selamat bertugas saudara menteri besar.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10